Landskapsförvaltning
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0352
Läsåret 2024/2025
Landskapsförvaltning (LK0352-10105)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2023/2024
Landskapsförvaltning (LK0352-10111)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Landskapsförvaltning (LK0352-10347)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Landskapsförvaltning (LK0352-10262)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Landskapsförvaltning (LK0352-10137)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Landskapsförvaltning (LK0352-10210)
2019-09-02 - 2019-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0352 Landskapsförvaltning, 15,0 Hp
Park- and Landscape ManagementÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Dynamisk skötseluppgift | 1,5 | 0302 |
Växtkännedom | 2,0 | 0304 |
Hemtentamen | 5,5 | 0305 |
Beställar- och utföraruppgiften | 6,0 | 0306 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet samt:- Matematik 3b alternativt Matematik 3c
- Naturkunskap 2
- Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Förkunskapskravet kan också uppfyllas på annat sätt som ger motsvarande kunskaper.
Mål
Kursen syftar till att utveckla studentens kunskaper och färdigheter vad avser park- och naturmarkförvaltning med särskild tyngdpunkt på organisatoriska och praktiska aspekter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
beskriva, motivera och utföra olika praktiska åtgärder samt förklara hur de påverkar förvaltningen av platsens eller landskapets funktion och karaktär.
identifiera och analysera relevant vegetation som en central del av förvaltningen av grönytor.
i grupp planera, genomföra, bearbeta och skriftligen redovisa en verklighetsbaserad skötseluppgift.
förklara vilken betydelse förvaltningsskedena har för landskapsarkitektens yrkespraktik såväl på övergripande (visionär), som taktiska och mer detaljerad (praktisk) nivå
Innehåll
Kursen behandlar förvaltning av utemiljöer. I kursen knyts teoretiska kunskaper samman med praktiska erfarenheter.
Vid föreläsningar, övningar och litteraturstudier läggs en grund för mer tillämpade uppgifter.
Genom teorier, fältstudier och exkursioner byggs en referensbild av förvaltningsproblematiken kring utemiljöer och lösningar på denna. Även kunskapsutveckling i vegetationskännedom och växtanvändning ingår i byggandet av denna referensbild.
Samtliga erfarenheter ligger till grund för ett projektarbete som utgör en viktig stomme i kursen och som syftar till att ge studenten ett helhetsgrepp på förvaltning av offentliga miljöer.
Det kan förekomma obligatoriska övningar, exkursioner och seminarier under kursen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Skriftlig projektredovisning, litteraturseminarium samt redovisning av övningsuppgifter.
Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
Godkänt deltagande i litteraturseminarium.
Godkänd projektredovisning.
Godkända redovisningar av övningsuppgifter.
◾Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
◾Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
◾Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
◾För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 hp färdighetstränande poäng. ◾Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på. ◾Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Nilsson, U., Kärnestam, E. & Sandskär, B. (2014) Växtskyddets grunder. SLU. Institutionen för växtskyddsbiologi. Läs kapitel: 1, 4, 5, 6
Gunnarsson, A. (2011). Om landskapsvårdens och trädgårdens hantverk. I Löfgren, E. Redaktör: Hantverkslaboratorium. Göteborgs Universitet. Sid 50-61.
Gustavsson, R. (1997) Kunskap med känsla och vördnad (om landskapsvård med studenter på Tjärö). I: Skog & Forskning. nr 1/97, s. 38-52. Sveriges Skogsvårdsförbund.
Länsstyrelsen Blekinge län. (2013) Skötselplan för naturreservatet Tjärö.
Länsstyrelsen Blekinge län. (2017) Bevarandeplan för Natura 2000-området.
Malmö stad. (2006) Principer för beskärning.
Skage. O. (1992) Laga skifte och dess spår i Tjärölandskapet. Särtryck ur Blekinges Natur. Karlskrona.
Stenholm Jakobsen, R. (2013) Hamla lövträd- En manual. Hantverkslaboratoriet, Göteborgs universitet.
Vollbrecht, K., Alm, G. (2006) Beskärningsboken. Natur & Kultur.
Wiström, B., Richnau, G., Busse Nielsen, A., Gustavsson, R. (2009) Strukturrika planteringar – en möjlighet för stadens grönska. Movium, Alnarp. Gröna fakta 2009:5.
Jansson et al. (2021; 2022) Utemiljöns förvaltning och governance. Särtryck från tidskriften Landskap. Samtliga kapitel
Randrup, T. B., Lindholst, A. C., Dempsey, N. (2022) Managing the maintenance of urban open space. Kapitel 9. I Jansson & Randrup Red. Urban Open Space Governance and Management
Rehn, J., Persson, L., Schnor, T., Björn, H. (2015) Skötselprogram för Lomma kommuns grönytor. Lomma kommun
Helsingborg stad (2017) Drift och underhåll i Helsingborgs stad. Driftområde Centrum och Strand
Tekniska nämnden i Mariestad, Töreboda och Gullspång (2024) Skötselplan för grönytor i Mariestads, Töreboda och Gullspångs kommun
Andrén, H. (2022) 1 Produktion, sid. 25-49 samt sid. 125-264 och 279-312 i boken Utemiljö. Svensk Byggtjänst
Persson et al. (2009) Skötselmanual för Bostadsgårdar. Movium. Alnarp. Gröna fakta 2009:4
Persson, B. (1998) Skötselmanual ’98. Movium. Alnarp. Gröna fakta 1998:8
Hammer, M. (1996) Gräsmatta blir blomsteräng. Movium, Alnarp. Gröna Fakta 1996:7
Poseidon (2017) Handbok för skötsel av naturmark. Version 1.0 Bostads AB Poseidon
UNDP (2019) FN:s utvecklingsprogram. Globala målen. Tillgänglig på: http://www.globalamalen.se/
Randrup, T. B., Östberg, J. (2017) Hållbar grönyteskötsel. Rapport 2017:6 Sveriges Lantbruksuniversitet, Alnarp 2017
Sjöman, H. (2015) Naturen som förebild. I Sjöman, H., & Slagstedt, J. Träd i urbana landskap. sid. 331-361.
Persson, A. S. & Smith, H. G. (2014) Biologisk mångfald i urbana miljöer – Förutsättningar, fördelar och förvaltning. CEC Syntes Nr 02
Lunds universitet.