Klimatförändringar - landskap i förändring
After the course the student should be able to:
explain links between global and climate change
foresee possible direct and indirect effects of climate change in the landscape
use the concepts of risk, vulnerability, and resilience
describe national and international structures for sharing responsibility and taking action towards adaptation to climate change
solve problems in relation to adaptation to climate change and collaborate in settings of mixed professional backgrounds
Information från kursledaren
Dear students!
On Monday, 17th of January introduction meeting will be held on Zoom, starting 9.30 sharp. Use the link below to connect to our virtual classroom:
https://slu-se.zoom.us/j/65582707015
password: Future
Kind regards,
Course team
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0377-30033 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0377
Läsåret 2020/2021
Klimatförändringar - landskap i förändring (LK0377-30119)
2021-01-18 - 2021-03-23
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0377 Klimatförändringar - landskap i förändring, 15,0 Hp
Climate Change - Landscape in TransitionÄmnen
Landskapsarkitektur Biologi Landskapsarkitektur BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp, varavsärskild behörighet: 90 hp i ett av följande huvudområden:
• arkitektur,
• landskapsarkitektur,
• landskapsplanering,
• byggd miljö,
• design,
• fysisk planering,
• geografi,
• landskapsvetenskap,
• miljövetenskap eller
• samhällsbyggnadsteknik.
• biologi
• bkogsvetenskap
• trädgårdsvetenskap
• lantbruksvetenskap
samt
Engelska 6 eller motsvarande
Mål
Efter genomgången kurs ska studenterna kunna:
förklara samband mellan globala förändringar och klimatförändringar
redogöra för möjliga direkta och indirekta konsekvenser av klimatförändringar i landskapet
använda begreppen risk, sårbarhet, och ändamålsenlig kommunikation
ta fram underlag för att kommunicera ändamålsenligt om mildrande av och anpassning till klimatförändringar och
samarbeta med andra yrkeskategorier i projekt kring om klimatförändringar.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i respektive studentgrupps yrkesroll och hur denna kommer att påverkas av krav på klimatanpassning. Centrala begrepp är: förändring, riskuppfattning, mildrande anpassning, beslutsfattande och ändamålsenlig kommunikation. Dessa kommer att hanteras utifrån produktions-, bevarande- och allmänna planeringsperspektiv. Ämnen under kursen utgörs av Hastighet hos mänskligt orsakade klimatförändringar, Positiva och negativa effekter, Direkta och indirekta effekter. Hur kan vi mildra klimatförändringarna? Hur kan vi anpassa samhället till förändringarna? Vad begränsar mildrandet av klimatförändringarna/anpassningen? Vad krävs för att kommunikation om mildrande och anpassning till klimatförändringar ska ge effekt?
Kursen innehåller föreläsningar (några obligatoriska), övningar (obligatoriska), projektarbeten: planering och presentationer (obligatoriska), grupparbeten och litteraturstudier.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Bedömningen baseras på skriftlig examination, seminarier, övningar och projektarbete.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övergångsbestämmelser
• Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning. • Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kurser i huvudområde landskapsplanering från SLU räknas som landskapsarkitektur vid behörighetsgranskningen.Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Climatology & climate change science module
(Exam, reading feedbacks, and seminars)
3 Be familiar with the basic mechanisms which give rise to the earth's climate patterns (climatology) and the mechanisms driving climate change. Be familiar with climate change scenarios.
4 Be able to explain the fundamental mechanisms which give rise to the earth's climate and weather patterns, and the mechanisms driving climate change. Be able to apply basic methods in climatology. Be able to summarize scenarios of climate change. This grade is available at the first examination occasion only.
5 Be able to elaborate on and apply concepts in climatology and the mechanisms driving climate change. Be able to apply methods in climatology.
Greenhouse gas emissions/mitigation and impacts/adaptation module
(Exam, exercises/assignments and presentations)
3 Be able to describe sources of greenhouse gas emissions, expected impacts of climate change and response options. Be familiar with theory of environmental change and climate change mitigation and adaptation, including drivers of mitigation and adaptation decisions. Be familiar with the concepts of risk, vulnerability and adequate communications. Be familiar with basic management tools.
4 Be able to explain expected impacts of climate change and response options. Be able to explain theory of environmental change and climate change mitigation and adaptation, including drivers of mitigation and adaptation decisions. Be able to explain the concepts of risk, vulnerability and adequate communications. Be able to elaborate on management tools. This grade is available at the first examination occasion only.
5 Be able to elaborate on expected impacts of climate change and response options. Be able to elaborate on theory of environmental change and climate change mitigation and adaptation, including drivers of mitigation and adaptation decisions. Be able to elaborate on the concepts of risk, vulnerability and adequate communications.
Local theme module
(Report, Exercises/Assignments and Presentation)
3 Be able to summarize scenarios of climate change for the study area and plans by authorities for climate change mitigation and adaptation. Collect and summarize data on citizens´ beliefs, experiences and expectations of impacts of climate change and adaptation/mitigation behaviour. Be able to identify communication needs for different groups of citizens.
4 Be able to analyse data collected on citizens´ beliefs, experiences and expectations of impacts of climate change, adaptation/mitigation behavior for different groups of people. Be able to elaborate on communication needs identified of different groups of people. Communicated well, including illustrative graphs and figures. Kept to all time limits.
Litteraturlista
- An Introduction to Physical geography and the Environment. Fourth edition. Författare: Holden J (editor) ISBN: 9781292083575 Kommentar: Chapters 3.4, 5.1-5.2, 6-9, 10.4, 13, 22 and 26 [204 pages]
- Urban adaptation in Europe: how cities and towns respond to climate change Författare: European Environment Agency ISBN: ISBN 978-92-9480-270-5 [Urban adaptation in Europe: how cities and towns respond to climate change] (https://www.eea.europa.eu/publications/urban-adaptation-in-europe)1) Compendium Kommentar: Set of publications and hand-outs, approximately 300 pages