Advanced Landscape Architecture Theory and Professional Practice
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0402-20042 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0402
Läsåret 2022/2023
Advanced Landscape Architecture Theory and Professional Practice (LK0402-20008)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Advanced Landscape Architecture Theory and Professional Practice (LK0402-20152)
2021-11-02 - 2022-01-16
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0402 Advanced Landscape Architecture Theory and Professional Practice, 15,0 Hp
Advanced Landscape Architecture Theory and Professional PracticeÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp, varavsärskild behörighet: 90 hp i ett av följande huvudområden:
• arkitektur,
• landskapsarkitektur,
• landskapsplanering,
• byggd miljö,
• design,
• fysisk planering,
• geografi,
• landskapsvetenskap,
• miljövetenskap eller
• samhällsbyggnadsteknik.
samt
Engelska 6 eller motsvarande
Mål
Kursens målsättning är att kursdeltagaren ska lära sig att använda och applicera nyckelkoncept inom landskapsarkitektur och planeringsverksamhet med ett kritiskt förhållningssätt. Kursen syftar även till att ge en historisk och filosofisk bakgrund till användningen av koncept och verktyg inom landskapsarkitektur.
Kursdeltagare ska efter avslutad kurs kunna:
visa förståelse för hur användningen av nyckelkoncept påverkar den vardagliga planerings- och designverksamheten
redogöra för viktiga nyckelkoncepts historiska bakgrund, och
på ett kritiskt sätt kunna hantera brytpunkten mellan koncept som arbetsverktyg och praktik.
Innehåll
Denna kurs behandlar nyckelkoncept inom landskapsarkitektur och planeringsverksamhet, så som plats, rum, natur, skala, miljö, makt, representation och landskap. Koncepten är konfliktfyllda eftersom att olika intressen och intressenter försöker att definiera dem utifrån det egna perspektivet. Kursens syfte är att ge studenterna insikt i hur teoretiska koncept kan användas på ett kritiskt vis, med avsikten att utforma och leda en jämlik och inkluderande landskapsarkitektur- och planeringsverksamhet. Den ger också en historisk och filosofisk bakgrund till hur olika nyckelkoncept har utvecklats samt hur användningen av koncepten har format landet. En viktig aspekt av kursen är insikten att samhället och dess landskap inte är uniforma, utan är resultaten av flertalet olika aktiviteter, maktrelationer och processer.
Kursen kombinerar gruppdiskussioner av centrala teoretiska texter med en fältstudie av viktiga och aktuella exempel på hur landskapsarkitektur och planering praktiseras. Tyngdpunkten ligger på nyckelkoncepten, vilka kommer att behandlas inom kontexten av landskapsarkitekturens och planeringsverksamhetens praxis, i olika skalor. Litteraturseminarier och föreläsningar på olika teman utgör grunden för kursen. Kursen avslutas med en uppsats som skrivs utifrån företagen läsning och diskussioner om nyckelkoncepten. Hur väl studenten lyckas med att nå kursens målsättningar beror på förmågan att levandegöra och relatera nyckelkoncepten till den problemställning eller det ämne som studenten har intresse av att utforska. Det här betyder att det är centralt att lära sig att tänka på koncept som ett flexibelt verktyg för en kritisk analys och kreativt arbete, istället för någonting som enbart ska memoreras.
Litteraturseminarier (inklusive förberedelser), fältstudie och uppsatsseminarium är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Aktivt medverkande vid obligatoriska moment (seminarier och fältstudie) samt godkänd uppsats.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kurser i huvudområde landskapsplanering från SLU räknas som landskapsarkitektur vid behörighetsgranskningen.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning