Projektledning för landskapsingenjörer 2
Under kursen får du lära sig använda verktyg för att kunna hantera olika situationer som yrkesverksamma landskapsingenjörer möter. Föreläsningar och litteraturseminarier ger dig fördjupad teoretisk förståelse och nya förhållningssätt. Till hjälp kommer vi att fokusera på ett antal centrala begrepp: Aktör, delaktighet, demokrati, dialog, information, intressemotsättning, kommunikation, komplexitet, metod, perspektivtagande, process, professionell, projekt, samtal, samverkan, utvärdering och yrke.
Genom studiebesök och gästföreläsningar samt i projektarbeten i grupp får du möjlighet att reflektera över olika yrkesroller såsom myndighets- samt ledarrollen och dess förutsättningar med fokus på kommunikativa aspekter.
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0417
Läsåret 2024/2025
Projektledning för landskapsingenjörer 2 (LK0417-20102)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
Projektledning för landskapsingenjörer 2 (LK0417-20055)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Projektledning för landskapsingenjörer 2 (LK0417-20023)
2022-11-01 - 2023-01-15
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0417 Projektledning för landskapsingenjörer 2, 15,0 Hp
Project Management for Landscape Engineers 2Ämnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
G1F
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp i landskapsarkitektur.Mål
Syftet med kursen är att utveckla kunskaper och färdigheter inom byggprocessen, projektledning och kommunikation för att kunna hantera olika situationer som yrkesverksamma landskapsingenjörer möter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
översiktligt beskriva grundläggande teorier om och modeller för kommunikation, speciellt i relation till planering, anläggning och skötsel av offentliga miljöer
beskriva hur ett projekt inom anläggningsområdet planeras, organiseras och genomförs
översiktligt beskriva entreprenadjuridik kopplad till anläggningsprojekt och olika upphandlingsformer
Färdighet och förmåga
visa förmåga att analysera olika aktörers intressen och perspektiv inom anläggningsprojekt
visa förmåga till samverkan i grupper med olika sammansättning
visa förmåga att analysera ett projekt utifrån genus- och jämställdhetsperspektiv
reflektera över hur viktiga faktorer så som till exempel ledarskap inverkar på projekt- och processarbeten samt visa hur intressemotsättningar kan hanteras
utforma en projektplan för ett anläggningsprojekt
reflektera över risker och begränsningar som kan finnas i ett pågående projekt
visa förmåga att läsa och tolka olika handlingar och kvalitetsdokument tillhörande ett anläggningsprojekt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utvärdera ett projekt med fokus på aspekter som kommunikation, organisation och juridik vilka har behandlats under kursen.
Innehåll
Landskapsingenjörer arbetar inom den gröna sektorn med utmaningar kopplade till hållbar planering och förvaltning av framtidens städer. Utmaningarna för framtidens landskapsingenjörer är komplexa, inte minst för att det finns många aktörer att hantera och starka, ibland motstridiga intressen. Vårt redskap när det gäller att arbeta tillsammans med människor i komplexa situationer är kommunikation.
Kursen behandlar yrkesroller såsom myndighets- och projektledarrollen samt dess förutsättningar med fokus på kommunikativa aspekter och projektledning i praktiken. Detta genomförs genom studiebesök och gästföreläsningar samt i projektarbeten i grupp.
Under kursen tränas färdigheter i de praktiska övningarna, medan föreläsningar och litteraturseminarier främst syftar till fördjupad teoretisk förståelse och nya förhållningssätt.
Under kursen genomförs en större gruppuppgift där gruppen följer och analyserar ett verkligt projekt med fokus på hur projektet har styrts och utvecklats.
Obligatoriska moment är litteraturseminarier, presentation av projekt och opposition på projekt.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av projektarbetet.
Godkänd individuell redovisning av projektarbetsprocessen (endast för betyg 4-5).
Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
Godkända muntliga och skriftliga övningar.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kunskaper i kalkylering motsvarande kursen Projektledning för landskapsingenjörer 1 rekommenderas.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Olsson, S(2020). *Introduktion till entreprenadrätt. *Stockholm: Svensk byggtjänst
Persson, M. (2021). *Planering och beredning av bygg- och anläggningsprojekt. Lund: *Studentlitteratur AB
Föreningen Byggandets kontraktskommité. Tredje utgåvan (2018). Allmänna bestämmelser och andra standardkontrakt för byggsektorn. Stockholm: Svensk byggtjänst
LRF Trädgård Plantskola. 7:e upplagan (2024). Kvalitetsregler* för plantskoleväxter. *Höör: LRF Trädgård
Stoltz, P. Mulinari, D. Keskinen, S. (2020) Co-optation and Feminisms in the Nordic Region: ‘Gender-friendly’ Welfare States, ‘Nordic exceptionalism’ and Intersectionality. I Stoltz, P. Mulinari, D. Keskinen, S. (red). Feminisms in the Nordic Region. Springer Nature Switzerland AG, p.23-43