Studio - Utforskande metoder för att möta aktuella samhällsutmaningar
Information från kursledaren
Exploring wetness and flooding in urban areas in the river scape of Göteborg
In the Studio course Explorative methods to meet current societal challenges (LK0428) you explore alternative methods to face complex societal challenges and you develop your individual design approach. This year we will work with flooding issues in Gullbergsvass and Ringön in Göta älv river scape in Göteborg.
The focus of the course is studio design work, but it also includes lectures, literature and seminars. Great emphasis is put on visual and experimental investigation. The course contains individual as well as common compulsory elements. The group's joint discussions and analyzes are important contributions to the results from the course and to be present and work together in Ateljén is crucial for your progress becoming good and creative landscape architects.
The course is organised with a rhythm of analogue explorative works to understand the place, challenge and ways for communication, altering with weeks where you develop your individual project.
Course weeks:
Week 4-5: Explorations of the Göta älv river scape through maps and other representations.
Week 6: Study trip to Göteborg.
Week 7: Your first proposal! Starting with sketching on a napkin!
Week 8: Exploring the challenge through exhibition work.
Week 9: Your revised second proposal!
Week 10: Explore the main idea through reduction and analogue model.
Week 11: Final proposal!
Week 12: Revision and communication
Week 13: Reflective Monday!
IMPORTANT: In week 6 we make a study trip to Göteborg to visit and explore the site and meet with the municipality, landscape architects and other experts. You book train and hotel by yourself, preferably as early as possible.
Important is also that you can register yourself for the course (you can do it already this week) via Ladok Student.
If you have decided not to take the course, please un-register via antagning.se or Ladok Student
Welcome to the course
Carola Wingren and the course team
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-03-17 och 2025-04-07
Andra kursvärderingar för LK0428
Läsåret 2023/2024
Studio - Utforskande metoder för att möta aktuella samhällsutmaningar (LK0428-30153)
2024-01-15 - 2024-03-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0428 Studio - Utforskande metoder för att möta aktuella samhällsutmaningar, 15,0 Hp
Studio - Explorative methods to meet current societal challengesÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 180 hp varav 90 hp i ett av följande huvudområden:- landskapsarkitektur
- arkitektur
- urban design
varav 30 hp studiokurser
Eller antagen till masterprogrammet Landskapsarkitektur för hållbar urbanisering eller antagen till masterprogrammet Landscape Architecture. Godkänt examensarbete/självständigt arbete på grundnivå eller kandidatexamen. Kunskaper motsvarande Engelska 6.
Mål
Syftet med kursen är att pröva och utveckla utforskande metoder med experimentella inslag för att möta komplexa samhällsutmaningar. Detta inbegriper såväl den egna designprocessen som kommunikationen av nya lösningar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Färdighet och förmåga
- upptäcka och formulera komplexa samtida designsituationer.
- utveckla relevanta utforskande och experimentella metoder för förståelse, problemlösning, argumentation och kommunikation
- genom en kumulativ kunskaps- och arbetsprocess utveckla välargumenterade lösningar och ny kunskap
- visualisera landskapet och dess processer med för uppgiften relevanta och utforskande metoder
- återge och kommunicera den idégenererande arbetsprocessen från upptäckt till problemlösning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visualisera hur idéutveckling, argumentation och förslag förhåller sig till varandra
- reflektera över och kommunicera kring de olika skedena av arbetsprocessen.
Innehåll
I den här studiokursen utvecklar studenten sin förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt genomföra en designuppgift genom att ta sig an en komplex, aktuell samhällsutmaning enligt ett årligt tema. Det kan till exempel handla om översvämningsproblematik, klimatfrågor kopplade till biodiversitet eller om migration etc. Utmaningen undersöks via utforskande metoder med experimentella inslag. Den utvecklas till en designsituation kopplat till plats och fysisk miljö. I kortare analoga workshops prövas metoder, för att sedan utvecklas in i en större projektuppgift.
Studenterna preciserar och formulerar själva, i samråd med lärarteamet den större projektuppgiften; landskapsutmaning, undersökande metoder, visualisering och kommunikation.
Stor vikt läggs vid visuellt undersökande såväl i skiss- som i kommunikationsfas, så att kursgemensamma diskussioner och analyser kan bidra till resultatet.
Kursen har tyngdpunkten på workshops och studioarbete som genomförs både enskilt och i grupp. Den inbegriper även föreläsningar, litteraturstudier och seminarier kopplat till aktuell samhällsutmaning samt designprocessen.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: Utforskande, design och kommunikation genom experimentella och visuella metoder. Interaktion mellan det individuella och det gemensamma genom hela designprocessen. Ett kritiskt förhållningssätt med visuella och utforskande metoder.
Följande moment är obligatoriska: workshops, seminarier och presentations/kritiktillfällen
Samverkan med det omgivande samhället sker exempelvis genom externa föreläsare, workshopledare eller kontakt med kommuner.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänt projektarbete, godkända uppgifter samt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 hp färdighetstränande poäng.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Compulsory literature and film about the approach towards wetness
Films about approaches to landscape and water/wetness
https://www.youtube.com/watch?v=6wQwUc2rjH4** **
Film with lecture by Anuradha Mathur & Dilip da Cunha about The act of design, Wetness and the Line (check also website https://www.mathurdacunha.com/ )
[**https://play.mediaflow.com/ovp/11/73EBRFI32G**](
Film about wetness in Göteborg and the approach of the city
***Literature about investigating and representing the landscape***
Desimini, Jill & Waldheim, Charles (2016). Cartographic grounds: projecting the landscape imaginary. 1 ed. New York: Princeton Architectural Press. Pp. 6-19, 30-33, 46-51, 72-75, 176-195 (approx. 45pp)
Foxley, Alice & Vogt, Günther (2010). Distance & engagement: walking, thinking and making landscape. Baden, Switzerland: Lars Muller Publishers. **Pp. 7-32, 447** (approx. 25 pages)
***Literature about landscape architecture and design connected to water ***
***Complusory: ***You need to choose at least two sources/project that you study closely and to which you connect your project (visible)! (Means that you look at all of them of course)
Aragon, Carolina. Buxton, Jane & Hamin Infield, Elisabeth. (2019). The role of landscape installations in climate change communication. [*Landscape and Urban Planning*](
Halprin, Lawrence {1986). *Lawrence Halprin: changing places: {exhibition] San Francisco Museum of Modern Art from 3 July to 24 August*, 1986. San Francisco, Calif.: The Museum. **Pp. 11-33** (approx. 20 pages)
Mathur, Anuradha & Cunha, Dilip da (red.) (2014). *Design in the terrain of water*. [Point Reyes Station, California]: ORO editions. (Read the texts of Mathur & da Cunha, Hirsch, Spirn, Yu, Hood, Braham, Leatherbarrow, Dreiseitl, Echeverria & Gutiérrez, Latz & Todd). **Pp. VIII-XII, 1-11, 40-49, 50-65, 82-89, 140-147, 154-185, 202-209**. (approx. 90 pages)
McHarg, Ian L. (1992). *Design with nature*. New York: Wiley. **Pp. 162-173** (approx. 10 pages)
Olin, Laurie. (2011). Form, Meaning, and Expression in Landscape Architecture. In *Meaning in landscape architecture & gardens: four essays, four commentaries*. Treib, Marc. & Gillette, Jane Brown. (eds.). New York: Routledge.** pp. 22-81**. (approx. 60 pages)
Saunders, William S. & Yu, Kongjian (red.). (2012). *Designed ecologies: the landscape architecture of Kongjian Yu*. Basel: Birkhäuser. **Pp. 7-19, 42-49, 152-157** (approx. 20 pages)
**For l****iterature + scientific papers: ***Copies of Mathur & da Cunha book to lend. Saunders & Yu exist as electronic recourse (some parts for free).*
**Reference literature, links etc (to expand by students during the course)**
Other electronic websites for climate, approach and project search
**Litterature and links connected to Göteborg **
(make your own research, this is just a start mostly in Swedish)
Allik, Martin. "Prototyping a Park --Landscape Design of Jubileumsparken in Gothenburg, Sweden." Landscape Architecture Frontiers, vol. 9, no. 2, Apr. 2021, pp. 96+. Gale Academic OneFile, link.gale.com/apps/doc/A674989197/AONE?u=anon~517c96b3&sid=googleScholar&xid=25fe5c66. Accessed 29 Oct. 2024.
Bäcklin, O. Thorsson, S. Wing, C. (2024). Urban greenery variation between residential typologies: Implications for recreation. *Trees, Forests and People* 16 (2024) 100566
Aragon, Carolina. Buxton, Jane & Hamin Infield, Elisabeth. (2019). The role of landscape installations in climate change communication. [*Landscape and Urban Planning*](
Comprehensive planning from 2019
https://geodata-external.sbk.goteborg.se/files/oversiktsplan/ttop_oversvamningsrisker.pdf
with attachment
https://geodata-external.sbk.goteborg.se/files/oversiktsplan/ttop_oversvamningsrisker_bilaga.pdf
[https://arkitekten.se/nyheter/de-vann-planpriset/](
https://arkitekten.se/nyheter/prisad-plan-frihamnen-slopas/
https://ringon.nu/om-ringon/saltets-arbete/
https://www.arkitekt.se/nyhet/vinnare-sienapriset-2018/
https://raumlabor.net/bathing-culture/
The Storm Safe project (quite technically, but still good to know about)
https://vartgoteborg.se/p/goteborg-vard-for-europeiskt-mote-om-hogvattensskydd/