Växtkännedom och vegetationsekologi
I kursen analyseras och diskuteras hortikulturella växters ståndortspreferenser samt att förmågan att beskriva och analysera naturliga biotopers ekologi inklusive markförhållanden utvecklas genom att använda tillgängliga verktyg. Detta sker genom fältövningar, seminarier, litteraturstudier samt föreläsningar och redovisas i ett skriftligt arbete som presenteras muntligt.
Obligatoriska moment som ingår är övningar och seminariearbete med skriftlig och muntlig redovisning.
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-02-12 och 2025-03-05
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0433 Växtkännedom och vegetationsekologi, 7,5 Hp
Plant knowledge and vegetation ecologyÄmnen
Landskapsarkitektur BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Vegetationsekologi | 3,0 | 0402 |
Växtkännedom | 3,0 | 0403 |
Obligatoriska moment | 1,5 | 0404 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 15 hp biologiMål
Syftet med kursen är att ge studenten fördjupade kunskaper om växter, vegetation och naturliga ståndorter samt öppna upp för nya aktuella kunskapsfält inom ekologi.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera ett ur användningsrelevant bassortiment av vilda och odlade växter under olika växtbetingelser och livsfaser
- beskriva saluförda handelskvaliteter för växterna i bassortimentet
- förstå och beskriva ekologiska samband i naturliga ståndorter
- visa förmåga att kritiskt och analyserande kunna läsa ämnesmässigt relevant litteratur utifrån aktuella och branschrelevanta ekologiska ämnesområden
- visa förmåga att skriftligt kunna presentera en argumenterande text utifrån aktuella och branschrelevanta ekologiska ämnesområden.
Innehåll
I kursen utvecklas kunskap om användningsområde, klimathärdighet, ursprung, handelskvaliteter och upplevelsevärden för växtmaterial i ett utvalt bassortiment. Detta omfattar främst barrväxter och lignoser på vinterkvist.
I kursen analyseras och diskuteras hortikulturella växters ståndortspreferenser. Studenterna arbetar utifrån ståndortsgradienter och arbetet presenteras muntligt i seminarieform. Förmågan att beskriva och analysera naturliga biotopers ekologi inklusive markförhållanden utvecklas. Ett viktigt moment som stödjer inlärandet är inventering i fält.
I kursen skriver studenterna en argumenterande text, med en diskussion utifrån ett ämne som berör ekologi och är aktuellt i samhället och i branschen för landskapsingenjörer. Texten utgår ifrån vetenskaplig litteratur, föreläsningar och seminarier. Ämnen som berörs är viktiga för samhällets hållbara utveckling såsom t.ex. ekosystemtjänster, biologisk mångfald och invasiva växter.
Genomförande:
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom: föreläsningar, litteraturstudier, övningar, fältövningar, seminarier, muntliga redovisningar och inlämningsuppgifter.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: vetenskapliga metoder, informationskompetens, kritiskt tänkande samt muntlig och skriftlig kommunikation.
Följande moment är obligatoriska: seminarium, fältövningar, skriftliga inlämningar och tentamen.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom fältövning på plantskola, inbjudna föreläsare och seminarieledare från branschen och forskningsfältet samt genom arbete med aktuella och bransch relevanta ekologiska ämnesområden.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänt deltagande i obligatoriska moment, godkänd skriftlig tentamen samt godkänd skriftlig inlämning av diskussion.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Litteraturlista 2025
Vegetationsekologi & växtkännedom LK0433
Obligatorisk litteratur
Sjöman, H, Slagstedt, J. (2015). Träd i urbana landskap. Studentlitteratur.
Block M., och Boklanders V., Urbana ekosystemtjänster, låt naturen göra jobbet© 2014 C/O City
och redaktörerna: Maria Block och Varis Bokalders. Tryckeri: V-Tab 2014. ISBN 978-91-
8512552-4 (https://www.cocity.se/wp-content/uploads/2018/06/ekosystemtjanster-i-stadsplanering-en-vagledning-co-city.pdf)
BRUNET J.& AMELUNG, K., 2020, Om att bryta ihop och komma igen – skogsdynamik i Dalby Söderskog 1935–2019. Svensk Botanisk Tidskrift 114: 2 (PDF canvas)
Kjellberg Jensen, J., Jayousi,S., von Post, M., Isaksson C., Persson, A.S., Contrasting effects of tree origin and urbanization on invertebrate abundance and tree phenology, 2021, Ecological Applications, https://doi.org/10.1002/eap.2491
Persson & Smith 2014. Biologisk mångfald i urbana miljöer – förutsättningar, fördelar och
förvaltning. CEC Syntes Nr 02. Centrum för miljö- och klimatforskning, Lunds universitet. ISBN
978-91-981577-2-7
(https://www.cec.lu.se/sv/sites/cec.lu.se.sv/files/urban_biodiversitet_final_20140515.pdf)
Ågren, K., Tree origin or traits? - What makes a tree suitable as an urban habitat for insect fauna?, 2022, SLU, Independent Project in Landscape Architecture. https://stud.epsilon.slu.se/18490/
• Övrig litteratur på kursens Canvas-sida
Referenslitteratur
Litteraturen nedan är ej obligatorisk, utan endast en rekommendation till referenslitteratur från
kursledningen
Habitus & Vinterkvist
Ahrland, Å. & Lundquist, K. (1991). Lignosers vinterutseende och arkitektonik. Alnarp.
Godet, J.D. (1984) Knoppar och skott. Bonnier Fakta.
Sandved, M., Andersson, J., Batta, J. (1998) Vinterdendrologi. Landbruksforlaget.
Batta, J. & Sandved, M. (1981) Trær og busker om vinteren. Landbruksforlaget.
Schulz, B. (1999) Gehölzbestimmung im Winter. Ulmer.
Brander, P. E. et al (2010) Træer og buske i by og land: økologi, fysiologi, morfologi, klima og dyrkning.
Grønt miljø.
***Lööw, C. (2018) Den stora knoppboken – Sveriges lövfällande lignoser i vintertid. Eget förlag. – Om ni tar kontakt med honom så kan han nog ha med exemplar på sin föreläsning. ***
Lignoser
Bengtsson, R. (2000) Stadsträd A-Z. Stockholm: Svensk byggtjänst. ISBN: 91-7332-935-5. 160 sid.
Hillier Nurseries/ Coombes, A J & Hillier, J (2007) The Hillier Manual of Trees and Shrubs. Newton
Abbot: David & Charles PLC, 512 sid.
Farjon, A. (2013) An Atlas of the World's Conifers : An Analysis of Their Distribution, Biogeography,
Diversity and Conservation Status. Leiden: Brill. ISBN: 9789004211810. 524 sid. (Tillgänglig via
bibliotekets hemsida).
Johnson, O & More, D, Collins (2006) Tree Guide The Most Complete Field Guide to the Trees of Britain
and Europe. London: HarperCollins Publishers. (som en pocketversion av Cassell’s Trees of Britain
& Northern Europe). 464 sid. (pocket).
Langschwager, L (red.) (1996 & 1997) Havens Planteleksikon træer och buske. Lyngby: Det Danske
Haveselskab,.. 674 sid i två delar.
Lorentzon, K (2008). Blommor och buskar. Wien: Blommor och buskar förlag KB
Nitzelius, T. (1958) Boken om träd: en illustrerad beskrivning av inhemska och främmande träd och deras
odling i vårt land. Stockholm: Saxon & Lindströms förl. 469 sid.
Sjöman, H, Slagstedt, J. (2015). Stadsträdslexikon. Studentlitteratur.
Vedel, H., et al. (2004). Skogens träd och buskar. Stockholm: Prisma
Perenner & gräs
Hansson, B & M. (2009). Gräs & bambu, våra trädgårdsväxter: inspiration, skötsel, lexikon. Stockholm:
Prisma. 160 sid.
Hansson, B & M. (2007). Perenner, våra trädgårdsväxter: inspiration, skötsel, lexikon. Stockholm:
Prisma,. 320 sid.
Lorentzon, K. (2008). Blommor och buskar. Wien: Blommor och buskar förlag KB
Phillips, R & Rix, M. (1993). Perennials. London: Pan MacMillan, Ca 240 sid. Finns både Early
Perennials och Late Perennials, varav Early Perennials är slut på förlaget.
Rice, G, RHS. (2006). Encyclopedia of Perennials. London: Penguin Books Ltd. 496 sid
Whittaker, P. (2005). Hardy bamboos – taming the dragon. Timber press
Geofyter – lökar & knölar
Hansson, B & M. (2013) Lökar och knölar- inspiration, skötsel, lexikon. Stockholm: Norstedts. 320 sid.
Hessayon, Dr D G (1999) The Bulb Expert. London: Expert Books Ca 128 sid.
Phillips, R & Rix, M (1989) (Book of) Bulbs. London: Pan MacMillan. 256 sid.
Wahlsteen E & Lorentzon K Geofyter- Lökar och knölar för offentlig miljö. 138 sid.
Wingård, C (red.) (1999) Tulpan. Simrishamn: Tjörnedala Trädgårdsförening. 143 sid.
Vegetationsbyggnad
Dunnett, N & Hitchmough, J (2004) The dynamic landscape. London: Spon Press
Gustavsson, R; Ingelög, T (1994) Det nya landskapet. Jönköping: Skogsstyrelsen.
Elektroniska källor
Trees and shrubs online, International dendrology society (brittisk artportal).
[http://treesandshrubsonline.org/](
Svensk kulturväxtdatabas, (Artdatabas med namn, form och användning) https://skud.blomsterlandet.se/
United States Department of Agriculture (1990) Silvics of North America. Tillgänglig:
https://www.na.fs.fed.us/spfo/pubs/silvics_manual/table_of_contents.htm [2017-09-17]
IDS, Trees and Shrubs Online. Tillgänglig: http://treesandshrubsonline.org/ [2017-09-17]
MOVIUM SLU (2009) Movium Plantarum. http://plantarum.slu.se/ [2017-09-17] (åtkomst med
studentinloggning)
Stångby plantskola AB (2024) Stångbykatalogen. Tillgänglig: http://www.stangby.nu/sortiment/
Tönnersjö plantskola (2024) Tönnersjö trädguide. Tillgänglig: http://www.tonnersjo.se/alla_trad.php
#### Övrigt
Corneliuson, J (1997) Växternas namn – Vetenskapliga växtnamns etymologi . Finland: Wahlström &
Widstrand. 614 sid.
Kingsbury, N (2009) Natural Garden Style: Gardening Inspired by Nature. 192 sid. London: Merrell
Publishers Limited.
Mossberg, B; Stenberg, L, Den nya nordiska floran, Wahlström & Widstrand
Sandström, M (2009) Trädgård i kallt klimat. Stockholm: Natur & kultur 127 sid.
Tema Nord (1998) Vegetationstyper i norden. Köpenhamn: Nordiskt ministerråd. 706 sid.
Wallin, T. (2010) Sol eller skugga- Torrt, fuktigt, blåsigt eller skyddat läge. Norstedts. 189 sid.
Widén M & Widén B (2008) Botanik: systematik, evolution och mångfald