Miljödiskurser och kommunikation
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0444 Miljödiskurser och kommunikation, 15,0 Hp
Environmental Discourses and CommunicationÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Att skapa förutsättningar: Skapa kunskap om miljödiskurser och kommunikation | 3,5 | 0001 |
Att placera kunskap: Fall instruktion, studiebesök och att hitta sin egen position genom argumentation | 4,0 | 0002 |
Att hantera komplexitet: Grupparbete om ett etiskt dilemma | 7,5 | 0003 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för utbildning på grundnivå samt kunskaper motsvarande- 15 hp skogsvetenskap eller
- 15 hp skogsbruksvetenskap eller
- 15 hp biologi eller
- 15 hp miljövetenskap eller
- 15 hp miljökommunikation eller
- 15 hp landskapsarkitektur eller
- 15 hp lantbruksvetenskap eller
- 15 hp naturresurshushållning.
För särskild behörighet krävs även Engelska B eller motsvarande. Då kursens undervisningsspråk är engelska medges undantag från kravet på svenska för grundläggande behörighet.
Mål
Kursens mål är att ge studenterna en förståelse för hur skog och landskap kan ses ur perspektiv som rör etik och val, samt att träna studenternas analytiska förmåga att kritiskt problematisera och kommunicera möjligheter i dessa val.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera hur olika diskurser kring miljö kan vara förenade med olika förståelser av och konsekvenser för hållbar utveckling
- uppvisa en förmåga att beskriva, skilja mellan och diskutera olika förhållningssätt till skog och landskap
- reflektera och diskutera utmaningar i att översätta de globala målen till styrdokument för hållbar utveckling liksom till konkreta åtgärder
- kritiskt bedöma etik och värderingar inom skogs- och landskapsdynamiker ur ett lokalt och globalt perspektiv
- aktivt bidra till gemensamma skapandeprocesser inklusive konstruktiv återkoppling till kurskamrater samt utveckla färdigheter i reflektion och argumentation i en akademisk kontext.
Innehåll
Under kursen utvecklar studenten en förståelse för hur skog och landskap är en del av samhället. Socialkritiska perspektiv anläggs på förhållanden som rör t. ex. relationerna mellan människa och natur, etik, kultur, jämlikhet, politik och makt. Perspektiv från olika discipliner och samhällssektorer diskuteras.
Kursen är indelad i tre delar. Den första delen handlar om förhållningssätt till diskurser kring miljö och kommunikation i olika sammanhang (t. ex. urbant – ruralt, nord-sydkonflikten). Relevant forskning och teori introduceras genom litteratur och seminarier och tillämpas i gemensamma lärandeprocesser. I den här delen tränas också studentens förståelse för sambanden mellan etik och kommunikation, diskurser och storytelling.
I del två är målet att utforska hur diskurser, värderingar, normer och världsbilder översätts till retorik, handlingar och beslutsfattande. Engagemang i hållbarhetspolitik och mål
används som raster och genom att arbeta kritiskt med dessa tränas studenten i reflektioner och argumentation om etiska konflikter. Här introduceras också de verkliga fallexempel från vilka studenten väljer till fallstudieuppgiften i del 3.
De två första delarna syntetiseras i den tredje genom att de teoretiska och kommunikativa verktygen tillämpas på fallexemplen. Studenterna identifierar ett etiskt dilemma och utvecklar möjliga förhållningssätt för att hantera dilemmat. Uppgiften presenteras genom att de kommunikativa verktygen tillämpas på kreativa och medvetna sätt. Med en tonvikt på reflektion kring etik återkopplar den här delen till de föregående.
Obligatoriska utbildningsmoment för de tre delarna är: Närvaro vid litteraturseminarier och presentation av skriftlig reflektion; utveckling av argumentation i en skriftlig uppgift kopplad till etiska konflikter och hållbarhetspolitik och mål, samt presentation och kommunikation av fallstudieuppgift.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänt grupparbete och muntlig redovisning, samt godkänd individuell uppgift. Fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper och färdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se SLUs hemsida, [www.slu.se](
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning