Ny sökning
LK0450

Studioprojekt - Plats, koncept och konstnärliga gestaltningsmetoder

Denna kurs fokus är på designprocessen inom landskapsarkitektur. Med ett helhetsgrepp behandlas samspelet mellan stadierna konceptutveckling, via designteori och konstnärliga metoder, till skissförslag. Kursen baseras på en eller flera gestaltningsuppgifter i olika landskapstyper. Genom dessa diskuteras specifika såväl som generella frågor rörande landskapsarkitektur, tillsammans med teorier om landskapsdesign. Inspiration hämtas från samtida praktiska och teoretiska exempel inom landskapsarkitektur. Kursdeltagarna uppmuntras också till att själva söka inspiration från andra fält såsom arkitektur, målning, skulptur, musik, dans och teater. Kursdeltagarna uppmuntras att experimentellt och självständigt utveckla och utvärdera olika individuella designmetoder.



Portfolioinstruktioner: [https://www.slu.se/lam-portfolio/]()

Kursvärdering

Kursvärderingen är ännu inte aktiverad

Kursvärderingen är öppen mellan 2025-03-17 och 2025-04-07

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

**Barua, **M. (2023). Lively cities. Reconfiguring urban ecology. Minneapolis: University of Minnesota Press, (selected pages).

Brice, S. (2018). Situating skill: Contemporary observational drawing as a spatial method in geographical research. Cultural Geographies, 25(1), 135-158.

Busse Nielsen, A., Diedrich, L., Harsema, H., Szanto, C. (eds.) (2023). Woods go urban. Three landscape laboratories in Scandinavia. NL: Blauwdruk Publishers, (selected pages).

Dunne, A. & Raby. F. (2013). Speculative everything. Design, fiction and social dreaming. London: The MIT Press (selected pages).

Eames, C. & Eames, R. (1977). Powers of Ten (9 min film).

Escobar, A. (2018). Designs for the pluriverse: Radical interdependence, autonomy, and the making of worlds. Durham and London: Duke University Press (selected pages).

Gandy, M. (2024). Attentive observation: Walking, listening, staying put. Annals of the American Association of Geographers, 114(7), 1386-1404.

Gibson, R. (2015). Changescapes: Complexity, mutability, aesthetics. Perth: UWA Publishing, 195- 206.

**Gora, M. & Bandolin G. **(2014). How much for a tree? Göteborg, Stockholm: Makadam Förlag.

Hoffman, J. (2022). Speculative futures. Design approaches to navigate change, foster resilience, and co-create the cities we need. Berkeley, California: North Atlantic Books (selected pages).

Ingold, T. (1993). The temporality of the landscape. World Archaeology, 25(2), 152–174.

Lambertini, A. (2022). Soil as a landscape. Nature, crossings and immersions, new topographies. In: Latini L. & Zanon, S. (eds.). Urban soils. Notes for an in-depth landscaping project. Treviso: Fondazione Benetton Studi Ricerche, 35-46.

Latham, A. & Layton, J. (2019). Social infrastructure and the public life of cities: Studying urban sociality and public spaces. Geography Compass, 13(7), 1-15.

Macken, M., Harrisson, F. (2020). In-Place and In-Time. International Journal of Art & Design Education, 39(3), 635-647.

Manzini, E. (2015). When everybody designs. An introduction to design for social innovation. London: The MIT Press (selected pages).

Mehta, V. (2014). The street as ecology. In: Agyeman, J. & Zavetovski, S. (eds.). Incomplete streets: processes, practices and possibilities. Abingdon: Routledge, 94-115.

Raxworthy, J. (2018). Overgrown. Practices between landscape architecture and gardening. Cambridge: MIT Press, (selected pages).

Sachs Olsen, C. (2022). Co-creation beyond humans: The arts of multispecies placemaking. Urban Planning, 7(3), 315-325.

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Nej Kursen ges som en programkurs: Landscape Architecture- Master's Programme Landskapsarkitektprogrammet, Alnarp Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 74990 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1F)
Ämne: Landskapsarkitektur
Kurskod: LK0450 Anmälningskod: SLU-30246 Plats: Alnarp Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Engelska Ansvarig institution: Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning Studietakt: 100%