Samhällsvetenskapliga teorier för landsbygdsutveckling
Information från kursledaren
Välkomna till kursen 'Samhällsvetenskapliga teorier för landsbygdsutveckling' (samläsning med 'Samhällsvetenskapliga teorier för hållbar utveckling').
Jag hoppas att ni har haft en fin sommar och är redo för kursstart 2 september. Vi träffas i sal H klockan 10.15.
Preliminärt schema inklusive litteraturlista (under schemat i samma dokument) hittar ni här på kurssidan. Notera att all litteratur finns tillgänglig i e-format, och ni kommer att nå den via Canvasrummet (som publiceras inom kort). Där kommer ni också att hitta detaljerade läsanvisningar, seminarieinstruktioner etc.
Jag ser fram emot att dra igång kursen och träffa er alla, och tveka inte att höra av er om ni har några frågor innan kursstart.
Allt gott,
Linus
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LU0072-10165 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LU0072
Läsåret 2023/2024
Samhällsvetenskapliga teorier för landsbygdsutveckling (LU0072-10388)
2023-08-28 - 2023-10-30
Kursplan och övrig information
Kursplan
LU0072 Samhällsvetenskapliga teorier för landsbygdsutveckling, 15,0 Hp
Social science theories for rural developmentÄmnen
LandsbygdsutvecklingUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp landsbygdsutveckling.Mål
Syftet med kursen är att ge studenterna en förståelse för hur samhällsvetenskapliga teorier kan användas för att förstå komplexa samhälls- och hållbarhetsfrågor, som en förberedelse för fortsatta studier och självständiga arbeten (examensarbeten). Under kursen lär sig studenterna hur teorier används i genomförandet av vetenskapliga arbeten i landsbygdsutveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och förklara olika vetenskapsteoretiska perspektiv
- beskriva huvuddragen i den samhällsvetenskapliga forskningshistorien
- beskriva, problematisera och använda vanliga samhällsvetenskapliga teorier inom landsbygdsutveckling
- förstå och använda teoretiska begrepp inklusive struktur, agens, makt, genus och klass
- diskutera konsekvenserna av val mellan olika teoretiska utgångspunkter för identifiering av forskningsproblem, formulering av frågeställningar och tolkning av empiriskt material inom landsbygdsutveckling.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Studenterna tränar sig på att använda och problematisera samhällsvetenskapliga teorier för att förklara specifika situationer och fenomen, samt att koppla metoder och empiriskt material till teorier. Studenterna lär sig att förstå och använda teoretiska grundbegrepp som struktur, agens, makt, genus och klass. Studenterna får också lära sig att tolka olika vetenskapsteoretiska perspektiv för att förstå de huvudsakliga skillnaderna mellan naturvetenskaplig och samhällsvetenskaplig forskning med fokus på hur teorier används. Genom att beskriva huvuddragen i den samhällsvetenskapliga forskningshistorien lär sig studenterna förstå och förklara samhälleliga frågors vetenskapliga sammanhang och koppla dem till aktuella hållbarhetsproblem samt forskning i landsbygdsutveckling.
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom en kombination av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och övningar.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: kritiskt tänkande; muntlig kommunikation; skriftlig kommunikation.
Följande moment är obligatoriska: närvaro vid seminarier.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig redovisning samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land