Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande
Information från kursledaren
Dear students,
we look forward to engaging critically in discussions and practices around environmental governance with you!
This course includes a mandatory field trip with overnight stay for two nights scheduled to 7-9 May. The field trip is a great adventure and learning experience and has been much appreciated by students.
The majority of the cost for the field trip will be covered by the course.
Importantly, it will not be possible to compensate for a missed field trip with other course activities, therefore, make sure that you can participate in the field trip when signing up. Do not hesitate to reach out if you want to take the course but think you will have problems joining the field trip, and we can see if we together can figure out a solution, or if you have other questions: klara.fischer@slu.se
Looking forward to meeting you in the course, Klara, Christoffer and Alejandra
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LU0091
Läsåret 2024/2025
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20110)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20214)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20064)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20131)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20131)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20040)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20106)
2018-11-05 - 2019-01-20
Läsåret 2017/2018
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20029)
2017-10-30 - 2018-01-14
Kursplan och övrig information
Kursplan
LU0091 Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande, 15,0 Hp
The Process of Research: Qualitative Methods, Data Analysis and Academic WritingÄmnen
Miljövetenskap LandsbygdsutvecklingUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Forskningsdesign och process | 5,0 | 0302 |
Metoder för datainsamling | 5,0 | 0303 |
Analysmetoder | 5,0 | 0304 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Motsvarande 120 hp varav 90 hp i något ämne inom naturvetenskap, samhälls- eller humanvetenskap.Kunskaper motsvarande Engelska B/6 från gymnasieskolan.
Mål
Syftet med denna kurs är att förse studenter med nödvändiga kunskaper och förmågor för att kunna använda relevanta forskningsmetoder och tillvägagångssätt för analys av data, i syfte att producera klart strukturerade forskningstexter.
Efter avklarad kurs skall studenterna besitta följande förmågor;
välja relevanta forskningsmetoder i förhållande till ett specifikt forskningsproblem
använda dessa metoder i specifika kontexter och även göra relevanta etiska bedömningar
strukturera och skriva en akademisk forskningstext
presentera ett forskningsförslag för ett forskningsprojekt om rurala och/eller miljömässiga frågor, t ex rurala försörjningssystem och naturresurshantering, som även inkluderar en tematisk och teoretisk bakgrund
presentera en analys av publicerade forskningstexter, som handlar om rurala och/eller miljömässiga frågor, t ex rurala försörjningssystem och naturresurshantering eller miljömässiga problem
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursen ger studenterna förmåga att identifiera och välja ut metoder för att kunna planera och skriva en masteruppsats. De forskningsmetoder som studenterna kan välja täcker kvalitativa forskningsmetoder, med ett fokus på primär datainsamling, via till exempel etnografiska metoder. Kvantitativa metoder, bland annat enkätundersökningar, kommer också att kort diskuteras. Kursens fokus är att träna studenter att skriva analytiskt och akademiskt.
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom föreläsningar, litteraturstudier, övningar, (inlämnings)uppgifter, muntliga uppgifter, seminarier, redovisningar.
Kursen fokuserar på följande generella kompetenser:
Kritiskt tänkande, problemlösning, vetenskapliga metoder, muntlig kommunikation, skriftlig kommunikation, självständighet, tidsplanering/hantera tidsramar.
Följande moment är obligatoriska:
Se kursschemat
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
- Godkända skriftliga eller muntliga tentamina
- Aktivt deltagande i obligatoriska aktiviteter
För mer information, se kursschemat.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Mandatory readings:
Below you will find the mandatory readings for the course. we will publish the suggested readings in the coming weeks. later on you will get specific instructions about which readings that apply to which lectures and assignments. The most important reading is found in the two course books (Creswell and Creswell; and Robson).
Creswell, John W., and J. David Creswell (2018). 5th edition. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications. **The following chapters are mandatory: 1, 4, 5, 6, 7, 9. **The rest of the book is optional. Other editions are also fine, but please note that chapter numbers refer to the fifth edition.
Bowen, Glenn A. (2006). Grounded theory and sensitizing concepts. International journal of qualitative methods 5(3), 12-23.
Jacobson, K. (2013). *From Betterment to Bt maize: Agricultural Development and the Introduction of Genetically Modified Maize to South African Smallholders *(PhD Doctoral thesis). Swedish University of Agricultural Sciences, Uppsala. Found here: https://pub.epsilon.slu.se/10406/1/Jacobson_k_130507.pdf (Section 2.2 as an example of a short literature review that points out a research gap)
Fischer, K et al. (2015). Social Impacts of GM Crops in Agriculture: A Systematic Literature Review. Sustainability, vol. 7, no. 7, s. 8598-8620, 2015.
Robson, Colin. (2002). Real world research: A resource for social scientists and practitioner-researchers. Wiley-Blackwell. The following chapters are mandatory: Chapter 2 on Approaches to social research, Chapter 3 on Developing your ideas, Chapter 4 on General design issues, and Chapter 10 on Ethical and political considerations, Chapter 18 on The Analysis and Interpretation of Qualitative data. The rest of the book is optional. Other editions are fine, but please note that chapter numbers refer to the fourth edition.
Long, J. W., Ballard, H. L., Fisher, L. A., & Belsky, J. M. (2016). Questions that won't go away in participatory research. Society & Natural Resources, 29(2), 250-263.
Moon, Katie, and Deborah Blackman. (2014). A guide to understanding social science research for natural scientists. Conservation Biology 28(5), 1167-1177.
Prowse, M. (2010). Integrating reflexivity into livelihoods research. Progress in Development Studies, 10(3), 211-231.
Swedberg, Richard. (2014). The Art of Social Theory. Princeton; Oxford: Princeton University Press. (pages 1 to 97 are mandatory, the rest of the book is optional).