Naturresursernas organisering och samhällsstyrning
The course covers relevant theoretical concepts and approaches concerning the governance of natural resources and enables students to reflect and use these in class discussions and individual and/or group exercises. The development of the student’s generic competence and capabilities constitute an important part of the course and the course consists of a mixture of lectures, individual and/or group works, which are presented and discussed during seminars.
Information från kursledaren
Dear all,
Welcome to the course! Please review the following material and let us know if you have questions.
Looking forward to see you all!
//Hal and Linus
Ps. Most course meetings will be held in real life, IRL. Please see the schedule.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LU0093-20160 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LU0093
Läsåret 2024/2025
Naturresursernas organisering och samhällsstyrning (LU0093-20109)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2022/2023
Naturresursernas organisering och samhällsstyrning (LU0093-20067)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Naturresursernas organisering och samhällsstyrning (LU0093-20132)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Naturresursernas organisering och samhällsstyrning (LU0093-20132)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Naturresursernas organisering och samhällsstyrning (LU0093-20043)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Naturresursernas organisering och samhällsstyrning (LU0093-20108)
2018-11-05 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
LU0093 Naturresursernas organisering och samhällsstyrning, 15,0 Hp
Governance of Natural ResourcesÄmnen
LandsbygdsutvecklingUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0201 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 180 hp på grundnivå, varav 90 hp ämnesfördjupning inom samhällsvetenskap, naturvetenskap eller humaniora. Kunskaper motsvarande Engelska 6.Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Skilja mellan olika teoretiska förhållningssätt till förståelsen av hållbarhetsdilemman och de underliggande antaganden som de bygger på.
Applicera begrepp och teorier från politisk ekologi och andra samhällsvetenskapligt relaterade områden för att förstå olika miljödilemman.
Bedöma hur olika politikområden och institutioner påverkar resursstyrning i olika sammanhang och skalor.
Skilja mellan olika hållbarhetsdiskurser och sätta detta i relation till förståelsen av olika naturresursdilemman
Innehåll
Kursen behandlar relevanta teoretiska begrepp och metoder för naturresursernas förvaltning som gör det möjligt för studenterna att reflektera och använda dessa i gruppdiskussioner och individuella gruppövningar. Övningarna tas från exempel från fallstudier som kommer från olika kontrasterande sammanhang. Utvecklingen av studentens generiska kompetens och förmågor utgör en viktig del av kursen och kursen består av en blandning av föreläsningar, individuella övningar och grupparbeten som presenteras och diskuteras under seminarier.
Kursen utgår från insikten att naturresursförvaltning handlar lika mycket om att hantera människor som det handlar om att förvalta naturen. Kursen ger studenterna verktyg för att förstå olika sätt på vilket kontroll och tillgång över naturresurserna organiseras och förvaltas samt de olika sociala, ekonomiska och ekologiska förhållandena som ligger till grund för olika former av miljödillemman.
Kursen behandlar sambanden mellan naturresursförvaltning och landsbygdsutveckling ur ett tvärvetenskapligt perspektiv. Genom en utforskning av olika begrepp och perspektiv från samhällsvetenskaplig teori och politisk ekologi analyserar kursen kritiskt olika teoretiska perspektiv.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd hemtentamen, godkänt deltagande i obligatoriska seminarier och godkända skriftliga uppgifter.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Week 44 – Introduction & foundation
Lecture: Theorising resource governance dilemmas
Required
Dryzek, J. 2005. The Politics of Earth – Environmental Discourses. Oxford University Press. Read the parts on canvas.
Nightingale, A., Böhler T., Campbell, B. and Karlsson, L (eds.). 2019. Environment and sustainability in a globalizing world, Routledge, New York. (Read chapter 1, 3 and 6)
Lemos, M. C. and Agrawal, A. 2006. Environmental Governance. Annual Review of Environment and Resources.
Mehta, L. Leach, M. Newell, P. Scoones, I. Sivaramakrishnan, K and Way, S-A. 1999. Exploring Understandings of Institutions and Uncertainty: New Directions in Natural Resource Management. IDS Discussion Paper 372. Environment Group, Institute of Development Studies, University of Sussex, Brighton, UK.
Moran, L & Ray, H. 2014. Mapping divergent concepts of sustainability: Lay knowledge, local practices and environmental governance. Local Environment: The International Journal of Justice and Sustainability.
Week 45 – Central concepts & Theories 1
Lecture: Natural resource governance: Key concepts and perspectives
Required:
Agrawal, A. 2001. Common Property Institutions and Sustainable Governance of Resources. World Development 29(10); 1649-1672.
Cleaver, F.D. and de Koning, J., 2015. Furthering critical institutionalism. International Journal of the Commons, 9(1), pp.1–18
Lecture: Theorizing local democracy in NRM
Required:
Fischer, H. 2021. Decentralization and the governance of climate adaptation: Situating community-based planning within broader trajectories of political transformation. World Development 140: 105335.
Suggested:
Chambers, R. (1994). The origins and practice of participatory rural appraisal. World Development, 22(7), 953–969.
Cook, B., and Kothari, U. (2001). Participation: The new tyranny? Chapter 1. Zed Books, New York.
Hickey, S., & Mohan, G. (2005). Relocating Participation Within a Radical Politics of Development. Development and Change, 36(2), 237–262.
Lecture: Resource governance in human and political geography: property, territory, and other analytics
Required:
Sikor, T & Lund, C. (2009). Access and Property: A Question of Power and Authority. Vol. 40(1). Pp. 1-22. Development and Change.
Ribot, J. & Peluso, N. 2003. A theory of access. Rural Sociology, 682, 99. 153-181
Suggested:
Elden, Stuart (2010). Land, terrain, territory. Progress in Human Geography, 34(6): 799-817
Week 46 – Political ecology & environmental justice
Lecture: Political ecology & environmental justice: critical perspectives
Required:
Svarstad, H & Benjaminsen, T. A. (2020). Reading radical environmental justice through a political ecology lens. Vol. 108. Pp. 1-11. Geoforum.
Benjaminsen and Svarstad *political ecology, (*Read chapters – 1+ 2)
Lecture: Feminist and decolonial political ecology perspectives on environmental governance
Required:
Gonda, N., Flores, S., Casolo, J. J., & Nightingale, A. J. (2023). Resilience and conflict: rethinking climate resilience through Indigenous territorial struggles. The Journal of Peasant Studies, 1-27.
Optional:
Wijsman, K., & Feagan, M. (2019). Rethinking knowledge systems for urban resilience: Feminist and decolonial contributions to just transformations. Environmental Science & Policy, 98, 70-76.
Lecture: Is good mining possible? Exploring green and just transitions in the extractive industries
Required:
Toumbourou, T., Muhdar, M., Werner, T., & Bebbington, A. (2020). Political ecologies of the post-mining landscape: Activism, resistance, and legal struggles over Kalimantan’s coal mines. Energy Research & Social Science, 65, 101476.
Optional:
Asdal, K., Cointe, B., Hobæk, B., Reinertsen, H., Huse, T., Morsman, S. R., & Måløy, T. (2021). ‘The good economy’: A conceptual and empirical move for investigating how economies and versions of the good are entangled. BioSocieties, 18(1), 1–24.
Week 47 – Climate, forest and development dilemmas
Lecture: Does traceability fit for its purpose?: Example from traceability mechanisms in seafood supply chains
Required:
Kadfak, A., & Widengård, M. (2022). From fish to fishworker traceability in Thai fisheries reform. Environment and Planning E: Nature and Space
Bailey, M., Bush, S. R., Miller, A., & Kochen, M. (2016). The role of traceability in transforming seafood governance in the global South. Current Opinion in Environmental Sustainability, 18, 25-32.
Optional:
Arthur P J Mol 2006 Environmental Governance in the Information Age: The Emergence of Informational Governance. Environment and Planning C: Politics and Space
Calvão, F., & Archer, M. (2021). Digital extraction: Blockchain traceability in mineral supply chains. Political Geography, 87, 102381.
Lecture: Global agendas for forest conservation in an era of climate change
Required:
Fleischmann, F., et al. 2020. Pitfalls of tree planting show why we need people-centered natural climate solutions. Bioscience 70(11): 947–950.
Osborne, T et al. 2021. The political ecology playbook for ecosystem restoration: Principles for effective, equitable, and transformative landscapes. Vol. 70. Global Environmental Change
Erbaugh,- J T & Oldekop, J A 2018. Forest landscape restoration for livelihoods and well-being. Vol. 32. Pp. 76-83. Current Opinion in Environmental Sustainability.
Lecture: Planting trees in Africa: Local consequences of Swedish carbon forestry
Required:
Leach, M. and Scoones. I. 2015. Political Ecologies of Carbon in Africa. In Leach, M., & Scoones, I. (2015). Carbon conflicts and forest landscapes in Africa. Pp. 1-42. London and New York: Routledge
Suggested:
Hajdu F, Fischer K, Penje O 2016 Questioning the use of ‘degradation’ in climate mitigation: A case study of a forest carbon CDM project in Uganda. Land Use Policy. 59 (31) 412–422.
Week 48 – Land and water grabbing dilemmas
Lecture: Peasants and Corporations: Land Reform and agriculture in post-communist Ukraine
TBA
Lecture: Land as symbol and substance in struggles over social and material survival
Required:
Braun, B. (2002). The intemperate rainforest: nature, culture, and power on Canada's west coast. Minneapolis: Univ. of Minnesota Press.
Sundberg, J. (2014). Decolonizing posthumanist geographies. Cultural geographies, 21(1), 33-47.
Lecture: Land deals in limbo: land access in a post-investment setting in rural Tanzania
Required:
Borras Jr, S. M., Franco, J. C., Moreda, T., Xu, Y., Bruna, N., & Demena, B. A. (2022). The value of so-called ‘failed’large-scale land acquisitions. Land Use Policy, 119, 106199.
Suggested:
Engström, L., & Hajdu, F. (2019). Conjuring ‘Win-World’–resilient development narratives in a large-scale agro-investment in Tanzania. The Journal of Development Studies, 55(6), 1201-1220.
Tania ML (2014) What is land? Assembling a resource for global investment. Transactions of the Institute of British Geographers 3
Week 49 – Climate and forest dilemmas
Lecture: Climate Governance: From the Global to the Local
Required:
Stoddard, I et.al. 2021. Three Decades of Climate Mitigation: Why Haven’t We Bent the Global Emissions Curve? Annual Review of Environment and Resources. Vol. 46:653-689.
Lecture: Land use policies, climate adaptation and livelihoods in Southeast Asia
Required:
Eriksen, S. Nightingale, A. and Eakin, H. 2015. Reframing adaptation: The political nature of climate change adaptation. Global Environmental Change. No 35 (2015) 523–533.
Suggested:
Beckman, M. & Nguyen, M.V.T (2015): Upland development, climate related risk and institutional conditions for adaptation in Vietnam, Climate and Development.
Lecture: Community forestry institutions and challenges to collective action in the context of socio-ecological transition. A case from Nepal
Required:
Ojha, H., Persha, L., & Chhatre, A. (2009). Community forestry in Nepal: a policy innovation for local livelihoods (Vol. 913). International Food Policy Research Institute.
Poudyal, B.P., Khatri, D.B., Paudel, D., Khatri, S. and Marquardt, K. (2023). Examining forest transition and collective action in Nepal’s Community Forestry. Land Use Policy (in press).
Suggested:
Chhetri, R., Yokying, P., Smith, A., Van Den Hoek, J., Hurni, K., Saksena, S., & Fox, J. (2021). Forest, agriculture, and migration: contemplating the future of forestry and agriculture in the middle-hills of Nepal. The Journal of Peasant Studies, 1-23.
Khatri, D., Paudel, D., Pain, A., Marquardt, K. and Khatri, S. (2022). Reterritorialization of Community Forestry: Scientific Forest Management in the Terai and Chure Region of Nepal. Political Ecology.
Week 50 – Nature conservation & biodiversity dilemmas
Lecture: Is there room for emotions in natural resources governance? Examples from environmental conflicts and disasters in the Global North and South
Required:
González-Hidalgo, M., & Zografos, C. (2017). How sovereignty claims and “negative” emotions influence the process of subject-making: Evidence from a case of conflict over tree plantations from Southern Chile.* Geoforum, 78*, 61-73.
Optional:
Spencer, D. (2011). Emotions and the transformative potential of fieldwork: Some implications for teaching and learning anthropology. Teaching Anthropology, 1(2).
Lecture: Achieving Conservation Goals in Human-inhabited Protected Areas: the Case of Zapatera Archipelago National Park in Nicaragua
Required:
Sriskandarajah, N. Givá, N., Hansen, H.P. 2016. Bridging Divides through Spaces of Change: Action Research for Cultivation the Commons in Human-Inhabited Protected Areas in Nicaragua and Mozambique. In: Hansen, H.P., Nielsen, B., Sriskandarajah, N. and Gunnarsson, E. (eds). Commons, Sustainability, Democratization: Action Reserach and the Basic Renewal of Society. Routledge Advances, In: Research Methods, 139-166.
Arévalo, A. R. 2010. Enhancing Natural Resources Management and Livelihoods in Zapatera Archipelago National Park, Nicaragua. An Action Research Study with Residents of two Communities in Zapatera Island. Masters Thesis. Swedish University of Agricultural Sciences. Uppsala, Sweden. (Read pages 8-21)