Livmedelsetik
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LV0115-10242 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LV0115
Läsåret 2023/2024
2023-09-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
2022-09-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
2021-09-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
2020-09-30 - 2020-11-01
Läsåret 2020/2021
2020-09-30 - 2020-11-01
Läsåret 2020/2021
2020-09-30 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
2019-10-02 - 2019-10-31
Läsåret 2019/2020
2019-10-02 - 2019-10-31
Läsåret 2019/2020
2019-10-02 - 2019-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
LV0115 Livmedelsetik, 7,5 Hp
Food EthicsÄmnen
Livsmedelsvetenskap Husdjursvetenskap Livsmedelsvetenskap HusdjursvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0201 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp på grundläggande nivå.Mål
Syftet med kursen är att studenten, oberoende av tidigare kompetens och erfarenhet, utvecklar sina etiska färdigheter både i allmänhet och i relation till livsmedelsfrågor. Efter avslutad kurs ska studenten kunna identifiera etiska problem i livsmedelskedjan, reflektera över dem från olika perspektiv samt uppvisa bekantskap med hur man använder normativt etiska teorier vid etiska analyser av de olika länkarna i livsmedelskedjan. Kursens syfte är vidare att erbjuda studenten träning i etiskt resonerande och reflekterande, både verbalt och i text, för att kunna argumentera för en viss position i enlighet med grundläggande argumentationsregler, såsom konsistens, koherens och relevans.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Identifiera etiska problem i livsmedelskedjan, inklusive sådana som är relaterade till t.ex. livsmedelssäkerhet, fodereffektivitet, bioteknik, hållbar utveckling samt livsmedel från animaliskt ursprung.
Beskriva olika etiska synsätt som figurerat under livsmedelsets historia.
Beskriva och använda ett antal normativt etiska teorier (t.ex. utilitarism, deontologi, dygdetik och kontraktsetik) i frågor inom livsmedelsproduktion, distribution och konsumtion.
Föra etiska resonemang kring betydelsen av sociala sammanhang, kultur, religion och olika normers relevans för beslut rörande mat.
Förklara och reflektera över samspelet mellan etik och vetenskap i förhållande till livsmedelsfrågor.
Formulera en egen etisk syn på ett konkret livsmedelsetiskt problem, samt diskutera argument för och mot ståndpunkten med hjälp av argumentationsanalytisk metod.
Innehåll
Kursens innehåll är strukturerat utifrån de olika länkarna i livsmedelskedjan – från produktion och distribution till konsumtion och avfall. Etiskt relevanta aspekter som förekommer längs livsmedelskedjan undersöks med hjälp av de vanligaste normativa etiska teorierna, med syfte att betona etiska utmaningar och bedöma konflikter mellan exempelvis djurskydd och klimathänsyn, biologisk mångfald och ekonomisk effektivitet, samt den enskilda konsumentens intressen och allmänhetens intressen. Studenterna kommer vidare att läsa livsmedelsetisk litteratur i syfte att få grepp om de teoretiska verktyg som behövs för att både kunna upptäcka relevanta etiska aspekter och förstå argument för och emot olika positioner. Studenterna kommer också att öva sig i etisk argumentation genom aktivt lyssnande på varandras åsikter och själva formulera relevanta frågor till dessa. De kommer också att själva få driva en sammanhängande argumentation i olika frågor. Kursens struktur: Webföreläsningar kommer att hållas för att presentera normativt etiska teorier samt argumentationsanalys som ämne. Under online-baserade IRT-seminarier presenteras och diskuteras olika kärnämnen i livsmedelsetik, där vissa urval görs av studenterna själva. Dessa seminarier är obligatoriska och kräver aktivt deltagande.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Aktivt deltagande i seminarier. Korta skriftliga uppgifter. Hemtenta (uppsatsfrågor, som utdelas mot slutet av kursen, vilka ska besvaras inom en viss tidsram och med ett begränsat antal ord).
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för molekylära vetenskaper
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
List of mandatory course literature
Books:
Sandler, Ronald L. 2015. Food ethics. The Basics. Routledge, pp.201. https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203694404/food-ethics-basics-ronald-sandler
Gjerris M, Nielsen MEJ and Sandøe P (2013): The good, the right and the fair. An introduction to ethics College publ. pp. 192. (not available as e-book)
Kortetmäki, T. 2022. Agriculture and Climate Change Ethical Considerations, Chapter 3. Ed: Federal Ethics Committee on Non-Human Biotechnology ECNH and Ariane Willemsen, CH-Bern https://www.ekah.admin.ch/inhalte/ekah-dateien/dokumentation/publikationen/Buchreihe_Beitraege_zu_Ethik_und_Biotechnologie/Buch_15_Inhalt_Agriculture_and_Climate_Change.pdf
Scientific papers:
Dieterle, J.M. 2022. Agency and Autonomy in Food Choice: Can We Really Vote with Our Forks? J Agric Environ Ethics 35, 5 https://doi.org/10.1007/s10806-022-09878-3 https://rdcu.be/cUSJn
Or Dieterle, J.M. 2016. Autonomy, Values, and Food Choice. J Agric Environ Ethics 29, 349–367 https://doi.org/10.1007/s10806-016-9610-2https://rdcu.be/cUSKa
Sinclair M, Lee NYP, Hötzel MJ, de Luna MCT, Sharma A, Idris M, Derkley T, Li C, Islam MA, Iyasere OS, Navarro G, Ahmed AA, Khruapradab C, Curry M, Burns GL and Marchant JN, 2022. International perceptions of animals and the importance of their welfare. Front. Anim. Sci. 3, 960379. https://www.frontiersin.org/journals/animal-science/articles/10.3389/fanim.2022.960379/full
Gjerris M., Gaiani S. 2014: Food Waste and Consumer Ethics. In: Thompson P.B., Kaplan D.M. (eds) Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics. Springer, Dordrecht https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-94-007-0929-4_99
Mepham, Ben. 2000. A Framework for the Ethical Analysis of Novel Foods: The Ethical Matrix. Journal of Agricultural and Environmental Ethics (12), 165-176. https://link.springer.com/article/10.1023/A:1009542714497
Röös, E., Patel, M., Spångberg, J., Carlsson, G. & Rydhmer, L. 2016. Limiting livestock production to pasture and by-products in a search for sustainable diets. Food policy, 58, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2015.10.008
Sandøe, P. and Christiansen, S.B., 2008. The use of animals in animal production, Chapter 5 in their book Ethics of animal use in veterinary and animal science, Blackwell. (Available at the library, chapter 5 available as pdf in Canvas).
Schulze, M., Spiller, A & Risius, A. 2019. Food Retailers as Mediating Gatekeepers between Farmers and Consumers in the Supply Chain of Animal Welfare Meat - Studying Retailers’ Motives in Marketing Pasture-Based Beef Food Ethics 3,41-52. https://link.springer.com/article/10.1007/s41055-019-00040-w
Siipi, H. 2015 Is Genetically Modified Food Unnatural? Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 28:807–816. DOI 10.1007/s10806-015-9568-5 https://rdcu.be/cUSNQ
Zwart, Hub. 2000. A short history of food ethics. Journal of Agricultural and Environmental Ethics 12:113–126. https://link.springer.com/article/10.1023/A%3A1009530412679
Further papers might be added closer to course, and you will choose 2-3 papers for reading and ethical reflection within an individual assignment.
Relevant resources available at SLU Library (with an SLU-account and VPN):
OXFORD HANDBOOK OF FOOD ETHICS https://ebookcentral.proquest.com/lib/slub-ebooks/detail.action?docID=6380710
ROUTLEDGE HANDBOOK OF FOOD ETHICS https://www.taylorfrancis.com/books/9781315745503