Ny sökning
MP0006

Utomhusmiljöer för barn och ungdom

Kursen har focus på utomhusmiljöns roll i barn och ungas vardagsliv. Kursen introducerar perspektiv, begrepp och metoder som tillämpas i den tvärvetenskapliga studien av barn och ungas interaktion i och med utomhusmiljöer. Du får lära dig strategier för att undersöka deras relation till platser och hur de använder olika utemiljöer för att möta sina skiftande behov från barndom till adolescens. Det här är kunskap som kan användas för att förbättra kvaliteten på utomhusmiljöer till förmån för deras lek, lärande, sociala liv och välbefinnande. Vi kommer också att undersöka hur vi kan tillgodose deras behov i praktiken (planering, design och förvaltning).

Kursen bygger till stor del på självständigt arbete, med visst inslag av grupparbete, i kombination med online undervisning (via Zoom). Modulerna innehåller föreläsningar, litteraturseminarier och tre inlämningsuppgifter inklusive fältarbete och presentationer.

Information från kursledaren

IMPORTANT: Policy documents for students

Dates for obligatory, online meetings Autumn 2023

September 6 - 8
October 25 - 27
November 22 - 24
2024 January 10 - 11

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

MP0006-10218 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för MP0006

Läsåret 2024/2025

Utomhusmiljöer för barn och ungdom (MP0006-10011)

2024-09-02 - 2025-01-19

Läsåret 2022/2023

Utomhusmiljöer för barn och ungdom (MP0006-10015)

2022-08-29 - 2023-01-15

Läsåret 2021/2022

Utomhusmiljöer för barn och ungdom (MP0006-10292)

2021-08-30 - 2022-01-16

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

Below you will find the literature for each module (I-III) that is mandatory reading. The literature will be discussed in groups during mandatory self-organised literature seminars (see separate instructions on Canvas). All of the texts below should be accessible using SLU’s VPN service: Access to databases and e-journals requires VPN | Studentwebben (slu.se).

Please do not hesitate to contact us if you are having difficulty accessing any of the texts.

Module I: the child/adolescent (7th-9th September, 2022)

Badland, H., Kearns, R., Carroll, P., Oliver, M., Mavoa, S., Donovan, P., ... & Witten, K. (2016). Development of a systems model to visualise the complexity of children's independent mobility. Children's Geographies, 14(1), 91-100.

Chawla, L. (2015). Benefits of nature contact for children. Journal of planning literature, 30(4), 433-452

Jarvis, I., Sbihi, H., Davis, Z., Brauer, M., Czekajlo, A., Davies, H.W., Gergel, S.E., Guhn, M., Jerrett, M., Koehoorn, M. and Nesbitt, L., 2022. The influence of early-life residential exposure to different vegetation types and paved surfaces on early childhood development: A population-based birth cohort study. Environment International, 163, p.107196.

Loebach, J., & Gilliland, J. (2016). Neighbourhood play on the endangered list: examining patterns in children's local activity and mobility using GPS monitoring and qualitative GIS. Children's geographies, 14(5), 573-589.

Wales, M., Mårtensson, F., Hoff, E., and Jansson, M. (2022). Elevating the Role of the Outdoor Environment for Adolescent Wellbeing in Everyday Life. Frontiers in Psychology 13. Doi: 10.3389/fpsyg.2022.774592.

Wells, N. M., Jimenez, F. E., & Mårtensson, F. (2016). Children and nature. Citizen Science. Public Participation in Environmental Research, 201-213.

Module II: the microsystem (26th-28th October, 2022)

Aminpour, F., Bishop, K. and Corkery, L., 2020. The hidden value of in-between spaces for children’s self directed play within outdoor school environments. Landscape and urban planning, 194, p.103683.

Bishop, K. & Corkery, L. (2017). Designing Cities with Children and Young People. Beyond Playgrounds and Skate Parks, Routledge London and New York (Chapter 11). AVAILABLE AS E-BOOK ON CANVAS UNDER COURSE BOOKS.

Jansson, M., Herbert, E., Zalar, A., & Johansson, M. (2022). Child-Friendly Environments—What, How and by Whom?. Sustainability, 14(8), 4852.

Johansson, M., Mårtensson, F., Jansson, M., & Sternudd, C. (2020). Urban space for children on the move. In *Transport and Children's Wellbeing *(pp. 217-235). Elsevier.

Snow, D., Bundy, A., Tranter, P., Wyver, S., Naughton, G., Ragen, J., & Engelen, L. (2019). Girls’ perspectives on the ideal school playground experience: An exploratory study of four Australian primary schools. Children's geographies, 17(2), 148-161.

Wales, M., Mårtensson, F., & Jansson, M. (2021). ‘You can be outside a lot': independent mobility and agency among children in a suburban community in Sweden. Children's Geographies, 19(2), 184-196.

Module III: the macrosystem (23rd-25th November, 2022)

Bishop, K. & Corkery, L. (2017). Designing Cities with Children and Young People. Beyond Playgrounds and Skate Parks, Routledge London and New York (Chapter 3 and 5). AVAILABLE AS E-BOOK ON CANVAS UNDER COURSE BOOKS.

Cele, S., & van Der Burgt, D. (2015). Participation, consultation, confusion: professionals' understandings of children's participation in physical planning. Children's Geographies, 13(1), 14-29.

Derr, V., Chawla, L., & Mintzer, M. (2018). Placemaking with children and youth: Participatory practices for planning sustainable communities. New Village Press (Chapter 1). AVAILABLE FOR DOWNLOAD ON CANVAS UNDER COURSE BOOKS.

Jansson, M., & Lerstrup, I. (2020). Children's perspectives on green space management in Sweden and Denmark. In Place, Pedagogy and Play. Taylor & Francis.

Woolley, H. (2013). Now being social: The barrier of designing outdoor play spaces for disabled children. Children & Society, 27(6), 448-458.

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: Outdoor Environments for Health and Well-being - Master's Programme Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 27500 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Miljöpsykologi Landskapsarkitektur
Kurskod: MP0006 Anmälningskod: SLU-10218 Plats: Ortsoberoende Distanskurs: Ja Undervisningsspråk: Engelska Ansvarig institution: Institutionen för människa och samhälle Studietakt: 50%