Världens jordmåner och hållbar vatten- och markanvändning
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
MV0215-10430 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MV0215
Läsåret 2024/2025
Världens jordmåner och hållbar vatten- och markanvändning (MV0215-10253)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2022/2023
Världens jordmåner och hållbar vatten- och markanvändning (MV0215-10079)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Världens jordmåner och hållbar vatten- och markanvändning (MV0215-10192)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Världens jordmåner och hållbar vatten- och markanvändning (MV0215-10269)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Världens jordmåner och hållbar vatten- och markanvändning (MV0215-10206)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Världens jordmåner och hållbar vatten- och markanvändning (MV0215-10120)
2018-09-03 - 2018-11-11
Kursplan och övrig information
Kursplan
MV0215 Världens jordmåner och hållbar vatten- och markanvändning, 15,0 Hp
Soils of the world and sustainable water and soil managementÄmnen
Teknologi Markvetenskap Markvetenskap TeknologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Världens jordmåner | 5,0 | 0202 |
Mark- och vattenhushållning | 4,0 | 0203 |
Projekt och övningar | 6,0 | 0204 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:• 150 hp på grundnivå, varav
• 60 hp i ett naturvetenskapligt ämne såsom biologi, lantbruksvetenskap, markvetenskap, geovetenskap, miljövetenskap eller teknik/teknologi,
• 10 hp kemi,
• 10 hp biologi,
• 20 hp markvetenskap eller geovetenskap
samt
• Engelska 6.
Mål
Kursens syfte är att ge fördjupad kunskap om de globala markresurserna samt om metoder för att motverka markförstöring och främja jordbruksproduktion genom tillämpning av olika strategier för mark- och vattenhantering. Vidare ger kursen fördjupad kunskap om olika resurser och hjälpmedel som används för karakterisering av jordmåner och för att föreslå lämplig mark- och vattenanvändning i jordbrukslandskapet i nationella och internationella sammanhang.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• beskriva variationer i markens och jordmånernas egenskaper samt hur olika processer, miljöförhållanden och mänskliga aktiviteter påverkar dessa egenskaper,
• beskriva jordmåner i fält, klassificera dem och bedöma deras egenskaper,
• visa förståelse för processer som bidrar till mark- och vattenförstöring och hur olika tekniker för mark- och vattenhantering bidrar till förbättrade markegenskaper och till hållbara produktionssystem i olika jordbrukslandskap,
• föreslå åtgärder som stärker en hållbar markanvändning med hjälp av tekniker för mark- och vattenhantering i givna problemsituationer,
• granska och utvärdera genomförbarheten av föreslagna lösningar kring mark- och vattenhantering för hållbar markanvändning i givna problemsituationer.
Innehåll
Kursen innehåller en kombination av föreläsningar, övningar, projekt och fältarbete. Följande moment behandlas:
• hur naturliga och antropogena faktorer och processer förändrar marken,
• jordmånsbildande processer samt egenskaper och användning av olika jordar i olika klimat och landskapsförhållanden,
• jordmånsklassificering och markprofilbeskrivning,
• bedömning av mark enligt internationella referenssystem samt tolkning av jordmåns- och markanvändningskartor,
• tekniker för vatten- och markhantering och markanvändning: hur de kan förbättra marken och främja hållbar jordbruksproduktion: grundläggande principer, metoder och design för dränering och vattenavledning, erosionskontroll, vattenansamlingssystem för infiltration och lagring i dammar samt bevattningsteknik för effektivt nyttjande av vatten och undvikande av försalting av jordbruksmark,
• fallstudier kring utvalda problemsituationer med fokus på hållbar mark- och vattenanvändning (projektarbete).
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Följande krävs för godkänd kurs:
• godkänt skriftligt eller muntligt prov,
• godkänd rapportering av övningar och uppgifter inklusive projektarbete,
• aktivt deltagande i obligatoriska moment; dessa omfattar fältarbete, obligatoriska övningar och projektarbete.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för mark och miljö
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Soils of the World part:
Zech, W., Schad, P., and Hintermaier-Erhard, G. 2022. Soils of the World. Springer. ISBN 978-3-540-30460-9.
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-540-30461-6
Classifications keys and other work material will be supplied.
Water and soil management part:
Soil and Water Conservation Engineering, Seventh edition, 2013. Huffman, R., Fangmeier, D., Elliot, W. & Workman, S. ISBN 1-892769-86-7.
http://elibrary.asabe.org/abstract.aspaid=44039&t=2&redir=&redirType=