Ny sökning
MX0115

Introduktionskurs till miljökommunikation-Samhälle , socialt samspel och kommunikativa färdigheter

Kursen introducerar studenterna till sociologiska, socialpsykologiska och kunskapsteoretiska teorier och begrepp, bland annat till teorin om symbolisk interaktionism, som används för att förstå mänskligt handlande i naturresursförvaltning. Den ger också möjlighet att utveckla praktiska färdigheter för att underlätta en konstruktiv dialog i små grupper. Sociala och epistemologiska teorier presenteras i föreläsningar och litteratur, och eleverna får i övningar tillämpa dessa teorier i analys av pågående sociala processer och fallstudier. Det pedagogiska upplägget för kursen är att 1) studenterna ska observera konkreta situationer som är relevanta för miljökommunikation, vilket kommer att generera en efterfrågan på teori, 2) presentation av teori, 3) studenterna ska analysera och tolka konkreta fall genom att tillämpa samhällsvetenskapliga teorier, 4) studenterna ska överväga normativa aspekter av situationen (vad som kan ändras och hur). Följaktligen finns det ett samband mellan föreläsningar, litteratur, övningar och laborationer.


Studenterna genomför också ett litet projekt är ansluten till ett problem med relevans för miljökommunikation


Obligatoriskt är: Få godkänt på hemtentamen, deltagande i projektarbetet och deltagande i processledningsövningar.


Kursplan och övrig information

Litteraturlista

Note: This list comprises required readings for each course week. A detailed list including suplementary readings will be provided at the start of the course. Note that small changes in the literature list may occur.

Course Week 1

Harrington, A. (2005). Modern Social Theory – An Introduction. Oxford University Press: Oxford

Introduction: What is social theory, pp. 1-14

Chapter 10: Structure and Agency, pp. 215-232

Marsh, D., & Furlong, P. (2010). A Skin Not a Sweater: Ontology and Epistemology in Political Science. In D. Marsh, & G. Stoker (Eds.), Theory and Methods in Political Science, 3 ed., pp. 184-211. Palgrave Macmillan.

Moon, K. and D. Blackman (2014). "A guide to understanding social science research for natural scientists." Conservation Biology 28(5), pp. 1167-1177.

Course Week 2

Pezzullo, P., Cox, R. (2018). Environmental communication and the public sphere. 5th edition. Sage publications: Washington DC.

Chapter 1: Defining Environmental Communication

Milstein, T., (2009). Environmental communication theories. Encyclopedia of communication theory, 2, pp. 345-349.

MISTRA EC (2019). MISTRA Environmental Communication: reframing communication for sustainability, Program Plan. Retrieved from: https://www.slu.se/globalassets/ew/subw/mistraec/about/mistra-environmental-communication-programme-plan-for-year-3-final-complete-2021.pdf

Section 2: Scientific value of the programme

Course Week 3

Joas and Knoebl (2009). Interpretive approaches (1). Symbolic interactionism. In Social theory Cambridge University Press

Buijs, A., Hovardas, T., Castro, P., Devine-Wright, P., Figari, H., Fischer, A., Mouro, C., Selge, S. (2012): Understanding people's ideas on natural resource management: research on social representations of nature and the environment. Society and Natural Resources 25, pp. 1167–1181.

MacGregor, S., (2017). Gender and environment: An introduction. In S. MacGregor (Ed.), Routledge Handbook of Gender and Environment. (Routledge International Handbooks). Routledge.

Only pages 1-6

Hathaway, J.R., (2020). Climate Change, the Intersectional Imperative, and the Opportunity of the Green New Deal. Environmental Communication 14, 13–22.

Course Week 7-8

Innes, J. and Booher, D. (2016). Collaborative rationality as a strategy for working with wicked problems. Landscape and Urban Planning, 154**, **pp. 8-10.

Reed, M. S. (2008). Stakeholder participation for environmental management: A literature review. Biological Conservation, 141, pp. 2417-2431.

Brulle, R. J. (2010). From Environmental Campaigns to Advancing the Public Dialogue: Environmental Communication for Civic Engagement, Environmental Communication, 4(1), pp. 82-98

Sprain, L., Over, B.V., & Morgan, E.L. (2016). Divergent meanings of community.

Westin, M., Hallgren, L., Montgomerie, E. (2023). Between authority and argumentation: facilitators’ use of power in collaborative governance. Journal of Environmental Planning and Management.

Westin, M. (2019) Rethinking power in participatory planning: towards reflective practice. Dissertation. SLU, Uppsala.

Pages. 11-12.

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: EnvEuro - European Master in Environmental Science Miljökommunikation - masterprogram Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 38060 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Miljövetenskap
Kurskod: MX0115 Anmälningskod: SLU-10172 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Engelska Ansvarig institution: Institutionen för stad och land Studietakt: 100%