Kvalitets- och miljöledning
Denna kurs riktar sig till dig som vill lära dig hur man kan arbeta med frågor kring miljö och kvalitet inom olika organisationer. Här får du praktiska verktyg för att förstå, hantera och driva dessa frågor för en hållbar utveckling. Undervisningen växlar mellan föreläsningar, seminarier och övningar.
Kursen välkomnar studenter med olika ämnesbakgrunder.
Samhället står inför stora utmaningar i att uppnå de globala hållbarhetsmålen. Här är företag och andra organisationer viktiga aktörer i sin påverkan på miljö, människor och samhällen. För att driva på i dessa frågor, och samtidigt balansera dem med krav på kvalitet, är det vanligt att arbeta med s.k. kvalitets- och miljöledningssystem. Förenklat kan det sägas vara systematiska arbetssätt för att planera, genomföra, följa upp och ständigt förbättra kvalitets- och miljöarbetet.
Under kursen får du lära dig om de mest välkända och välanvända kvalitets- och miljöledningssystemen i Sverige och i världen; hur de är uppbyggda och hur du praktiskt kan tillämpa dem. Utifrån dina tidigare ämneskunskaper får du möjlighet att reflektera över kvalitets- och miljöarbeten inom olika organisationer.
Kursens pedagogik ger dig möjlighet att öva dig i att diskutera, arbeta i grupp och muntligt presentera. Tillsammans diskuterar vi problem och lösningar för att ge dig förståelse för, och självförtroende i, att hantera dessa frågor inom dina framtida organisationer och på så sätt vara med och göra skillnad.
Information från kursledaren
Varmt välkommen till Sveriges Lantbruksuniversitet och kursen Kvalitets- och miljöledning!
Här kommer allmän information om studentkonto, registrering på kurs, samt annan praktisk information.
Studentkonto
Studentkonto behövs för att komma åt bl.a. Ladok, Canvas och mejl. För information om hur du skapar ett studentkonto, se här: https://student.slu.se/studieservice/it-stod1/support/ny-student-kom-igang/.
Registrering på kurs
Självregistrering till kurs görs i Ladok mellan 2023-01-02 till 2023-01-16. Kom ihåg att du måste vara antagen och registrerad för att gå kursen. Att du som student får tillgång till Canvas innebär inte att du är registrerad och utan registrering riskerar du att förlora din plats på kursen.
Har du antagits till kursen med villkor behöver du skicka din meritlista till kursledaren som avgör om du får registreras. Gör detta så snart som möjligt då granskning kan ta några dagar.
Särskilt studiestöd
Har du behov av särskilt stöd för undervisning ska du informera kursledaren om det redan vid kursstart så att eventuella särskilda arrangemang kan ordnas. Vid examination behöver du följa instruktionerna i anmälan i Ladok för att anmäla extra stöd. Anmälan för extra stöd inför tentamen stänger 15 arbetsdagar före tentamensdagen.
Avbrott på kurs
Om du avbryter kursen skall du meddela utbildningsadministrationen på econ-edu@slu.se som i sin tur meddelar kursledaren och lägger in ett avbrott i Ladok efter studentens godkännande. Du kan själv anmäla tidigt avbrott (inom 3 veckor efter kursstart) via Ladok Student på studentwebben.
Tentamina
Du behöver anmälda dig till tentamina i Ladok. Anmälan stänger 10 vardagar före tentamensdagen. Det är inte möjligt med efteranmälningar. Du finner din anonymitetskod i Ladok Student.
På onsdagar kl 12:30-14:30 har vi tentautlämning på institutionen (Ulls hus, plan 4). Du behöver ha med dig din legitimation för detta.
Tveka inte att höra av dig till econ-edu@slu.se vid frågor.
Hälsningar,
Utbildningsadministrationen
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
MX0129-30117 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MX0129
Läsåret 2021/2022
Kvalitets- och miljöledning (MX0129-30211)
2022-01-17 - 2022-02-17
Läsåret 2020/2021
Kvalitets- och miljöledning (MX0129-30194)
2021-01-18 - 2021-02-17
Läsåret 2019/2020
Kvalitets- och miljöledning (MX0129-30172)
2020-01-20 - 2020-02-19
Läsåret 2018/2019
Kvalitets- och miljöledning (MX0129-30198)
2019-01-21 - 2019-02-20
Läsåret 2017/2018
Kvalitets- och miljöledning (MX0129-30136)
2018-01-15 - 2018-02-18
Kursplan och övrig information
Kursplan
MX0129 Kvalitets- och miljöledning, 7,5 Hp
Quality and Environmental ManagementÄmnen
Miljövetenskap MiljövetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
60hp varav 5hp biologi eller ekologi eller miljökunskap eller lantbruksvetenskap eller skogsvetenskap eller motsvarande ämne som ger insikt i miljöproblematik.Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
redogöra för organisationers kvalitets- och miljöproblem och sambanden mellan dessa samt kunna redogöra för uppbyggnaden av ledningssystem inom kvalitet och miljö,
förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljöledning,
redogöra för och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete inom olika organisationer.
Innehåll
Kursen innehåller:
organisationers kvalitets- och miljöproblem och intressenter för detta arbete samt praktiska exempel på kvalitets- och miljöarbete inom olika organisationer,
teorier kring standardisering samt konkreta ledningsstandarder med extra fokus på kvalitets- och miljöledningssystem, och
metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för kvalitets- och miljöledning inom olika organisationer.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd kurs förutsätter: godkänd tentamen, godkända inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övergångsbestämmelser
Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter sista kurstillfället. Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav inom två år efter det sista kurstillfället.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Betygskriterier
För betyg 3 (godkänt) ska studenten:
- Redogöra för och diskutera vanliga kvalitets- och miljöproblem inom organisationer samt översiktliga samband mellan dessa problem. Studenten kan översiktligt redogöra för uppbyggnaden av ett kvalitets- och miljöledningssystem. Studenten kan översiktligt förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljömanagement. Studenten kan översiktligt redogöra för och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete.
- Känna till praktiska exempel på hur organisationer inom olika branscher arbetar med frågor kring kvalitet och miljö (bl.a. genom obligatoriska gästföreläsningar).
- Aktivt deltagande vid obligatoriska moment. (Obs! Vid enstaka tillfälle kan obligatoriska timmar ersättas med restuppgifter om giltigt[1] skäl finns.)
För betyg 4 (väl godkänt) ska studenten:
- Utförligt redogöra för och diskutera kvalitets- och miljöproblem som finns inom organisationer och tydligt visa på samband mellan dessa problem. Studenten kan redogöra för uppbyggnaden av kvalitets- och miljöledningssystem, skillnader och likheter mellan olika system och hur dessa kan integreras. Studenten kan utförligt förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljömanagement. Studenten kan utförligt redogöra för och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete.
- Göra allt detta inom given tidsperiod. Det innebär att seminarier, övning, uppgifter och ev. restuppgifter genomförs med ett godkänt resultat inom given tidsram, samt att studenten klarar tentamen vid ordinarie tentamenstillfällen (två ordinarie tentamenstillfällen erbjuds inom ramen för kursen).
För betyg 5 (mycket väl godkänt) ska studenten:
- På ett djupgående sätt redogöra för och diskutera kvalitets- och miljöproblem som finns inom organisationer och tydligt visa på samband mellan dessa problem. Studenten kan utförligt redogöra för uppbyggnaden av kvalitets- och miljöledningssystem, skillnader och likheter mellan olika system och hur dessa kan integreras. Studenten kan på ett djupgående sätt förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljömanagement samt kritiskt reflektera över dessa. Studenten kan på ett djupgående sätt redovisa och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete samt hur hinder och problem kan överkommas.
Examination
Kursen examineras genom en tentamen samt obligatorisk och aktiv medverkan vid övningar, seminarier och gästföreläsningar. För att uppnå ett betyg måste samtliga kriterier för den betygsnivån och lägre betygsnivåer vara uppfyllda.
- Tentamen: examineras med skalan ”underkänd/betyg 3/betyg 4/betyg 5”. Möjlighet till betyg 4 och betyg 5 ges vid tentamen som är skriven vid ordinarie tentamenstillfälle (det finns två ordinarie tentamenstillfällen inom ramen för kursen). Tentamen som skrivs efter kursens avslut examineras endast med ”underkänd/betyg 3”.
- Övningar, seminarier och gästföreläsningar: examineras med ”underkänd/godkänd”.
Sammanvägning av examinationsmoment:
- Resultatet från tentamen är vägledande för kursbetyget, men prestationer vid övriga examinationsmoment vägs in i de fall då en student ligger nära en betygsgräns (max 2p ifrån en betygsgräns).
- För ett högre betyg än 3 krävs att studenten har genomfört kursen inom given tidsram. D.v.s. att tentamen, övningar, seminarier och gästföreläsningar har genomförts med ett godkänt resultat inom given tidsram (gäller även restuppgifter vid giltig frånvaro).
[1] Med giltigt skäl menas det som anges i dokumentet ”Regelsamling för utbildning på grund- och avancerad nivå vid SLU”.
Litteraturlista
Kurslitteratur i Kvalitets- och miljöledning 7,5hp (MX0129)
Kurslitteraturen består av en kursbok,* *ett kurskompendium, artiklar och annat material.
(Mindre justeringar kan komma att göras av kurslitteraturen under kursens gång).
Kursbok:
- Ammenberg, J., 2012. *Miljömanagement – miljö- och hållbarhetsarbete i företag och andra *organisationer, upplaga 2. Studentlitteratur. ISBN: 9789144069142.
Boken finns att köpa via t.ex. Studentlitteratur, Bokus och Adlibris, men kan även köpas/lånas begagnad av en f.d. student.
Kurskompendium:
- Kurskompendium i kvalitets- och miljöledning. Institutionen för ekonomi, SLU.
Artiklar och annat material (mindre tillägg kan ske under kursen):
Adler, P.S. and Borys, B. (1996), “Two Types of Bureaucracy: Enabling and Coercive”, Administrative Science Quarterly, 41 (1), pp. 61-89. Kan hämtas via JSTOR: https://www.jstor.org/stable/2393986?seq=1#metadata_info_tab_contents
Bravi, L., Santos, G., Pagano, A., & Murmura, F. (2020). Environmental management system according to ISO 14001: 2015 as a driver to sustainable development. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(6), 2599-2614. Kan hämtas via: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/csr.1985.
Engberg, S., 2010. ISO 14001: Vägen till hållbar utveckling? – En litteraturstudie. Examensarbete nr 600, Institutionen för ekonomi, SLU. ISSN 1401-4084. Kan hämtas från Epsilon: http://stud.epsilon.slu.se/1634/1/Engberg_S_100613.pdf
Shrivastava, P. (1995). Ecocentric management for a risk society. Academy of management review, 20(1), 118-137. JSTOR: http://www.jstor.org/stable/258889?casa_token=-Fc34oCaHiEAAAAA:f-U-aW-iPr67IW1Zo8cyGxL3KpZtEha4rtszizp4GRs9g-JYsEfkvevr_ggYErE4bc-3-C-Cx1FuIPCUQF6RqYdgRBi8vK9f9Otc5p4Fq-7yy9mFzv1k
Walkera, H., Di Sistob, L. & McBainc, D. (2008). Drivers and barriers to environmental supply chain management practices: Lessons from the public and private sectors. Journal of Purchasing & Supply Management, Vol. 14, Iss. 1, pp. 69-85. Kan hämtas via Science Direct: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1478409208000083. Klicka på pdf.
SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling (senaste upplagan). SIQ:s Modell för Kundorienterad Verksamhetsutveckling. Kan hämtas gratis från SIQ:s hemsida: http://siq.se/kvalitet/ .
Övrigt material på Canvas under rubriken ”Övrig litteratur”
Ytterligare litteratur att inspireras av (obs, ingår inte i kurslitteraturen):
Govindarajulu, N., & Daily, B. F. (2004). Motivating employees for environmental improvement. Industrial Management & Data Systems, 104(4), 364-372. Kan hämtas via Emirald Insight: http://www.emeraldinsight.com/doi/pdfplus/10.1108/02635570410530775
Gulbrandsen, L. H., 2006. Creating markets for eco-labelling: are consumers insignificant? International Journal of Consumer Studies, Vol. 30, Iss. 5, pp. 477–489. Kan hämtas via Wiley: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1470-6431.2006.00534.x/pdf.
Jacobsen, D. I. & Thorsvik, J. (2008). Hur moderna organisationer fungerar. Studentlitteratur, Lund. (Läs de delarna som handlar om ”Individ och organisation” & ”Kommunikation i organisationer”.)
Lozano, R. (2015). A holistic perspective on corporate sustainability drivers. Corporate social responsibility and environmental management, 22(1), 32-44. Kan hämtas via: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/csr.1325.
Morrow, D. & Rondinelli, D., 2002. Adopting corporate environmental management systems: Motivations and results of ISO 14001 and EMAS certification. *European Management Journal, *Vol. 20, No. 2, pp. 159-171. Kan hämtas via Science Direct: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0263237302000269 (klicka på pdf) eller: http://gse.cat.org.uk/downloads/iso-emasmotivation_paper.pdf.
Pojasek, R. B., 2009. Sustainability reports - an alternative view. Environmental Quality Management, Vol. 18, Iss. 3, pp. 85–92. Kan hämtas via Wiley: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/tqem.20218/pdf.
Psomas, E. L., Fotopoulos, C. V., & Kafetzopoulos, D. P. (2011). Motives, difficulties and benefits in implementing the ISO 14001 Environmental Management System. Management of Environmental Quality: An International Journal, 22(4), 502-521. Kan hämtas via Emerald Insight: http://www.emeraldinsight.com/doi/pdfplus/10.1108/14777831111136090.
Testa, F., Rizzi, F., Daddi, T., Gusmerotti, N. M., Frey, M., & Iraldo, F. (2014). EMAS and ISO 14001: the differences in effectively improving environmental performance. Journal of Cleaner Production, 68, 165-173. Kan hämtas via: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652613009153.
Traxler, A. A., Schrack, D., & Greiling, D. (2020). Sustainability reporting and management control – A systematic exploratory literature review. Journal of Cleaner Production, 122725. Kan hämtas via: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.122725.
Vílchez, V. F. (2017). The dark side of ISO 14001: The symbolic environmental behavior. European Research on Management and Business Economics, 23(1), 33-39. Kan hämtas via: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2444883416300286
Walkera, H., Di Sistob, L. & McBainc, D., 2008. Drivers and barriers to environmental supply chain management practices: Lessons from the public and private sectors. Journal of Purchasing & Supply Management, Vol. 14, Iss. 1, pp. 69-85. Kan hämtas via Science Direct: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1478409208000083 Klicka på PDF.
Zutshi, A. & Sohal, A. S., 2005. Integrated management system: The experiences of three Australian organizations. Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 16 Iss: 2, pp. 211 – 232. Kan hämtas via Emerald Insight: http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1463883&show=abstract. Klicka på PDF.