Hållbarhetsperspektiv på nutida fiske. Vart har alla fiskarna tagit vägen?
Fiskar spelar en viktig roll i ekosystem genom att de strukturerar dem och överför näringsämnen uppåt och nedåt i födoväven. De är också viktiga för människan som källa till mat och inkomst. Det finns nu en farhåga om att vi utarmar fiskbestånden, och forskare och beslutsfattare världen runt arbetar med mål för hållbart fiske.
På denna kurs kommer du att träffa föreläsare med olika specialistområden när det gäller fisk och fiske, såsom marinbiologer, limnologer och evolutionsekologer. Du kommer också att träffa experter på fiskindustri och hållbart fiske. Du kommer att lära dig hur fiskbestånd förvaltas idag och hur de skulle kunna förvaltas i framtiden. Kursen ger dig en grundläggande förståelse för fiskets påverkan på ekosystem och för den funktion och betydelse som fisket har i samhället, i Sverige liksom globalt.
Information från kursledaren
This online course is aimed for those of you who want to learn more about fish and fisheries. You will learn about how to combine lakes and seas full of life with sustainable fisheries. The course provides a broad overview of current and future challenges for sustainable fisheries.
The course will be given fully online, with lectures given in the evening. Study pace is 25%.
The first lecture will be given on Thursday, September 5, at 18:00-20:00 (GMT+2, Stockholm)
Location: Online, Zoom:
https://slu-se.zoom.us/j/63825951274
Passcode: 111111
Contact me if you have any questions!
Josefin Sundin: josefin.sundin@slu.se
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-01-12 och 2025-02-02
Andra kursvärderingar för MX0143
Läsåret 2023/2024
Hållbarhetsperspektiv på nutida fiske. Vart har alla fiskarna tagit vägen? (MX0143-10229)
2023-08-28 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Hållbarhetsperspektiv på nutida fiske. Vart har alla fiskarna tagit vägen? (MX0143-10102)
2022-08-29 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Hållbarhetsperspektiv på nutida fiske. Vart har alla fiskarna tagit vägen? (MX0143-10309)
2021-08-30 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Hållbarhetsperspektiv på nutida fiske. Vart har alla fiskarna tagit vägen? (MX0143-10283)
2020-08-31 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Hållbarhetsperspektiv på nutida fiske. Vart har alla fiskarna tagit vägen? (MX0143-10218)
2019-09-02 - 2020-01-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
MX0143 Hållbarhetsperspektiv på nutida fiske. Vart har alla fiskarna tagit vägen?, 7,5 Hp
Sustainability perspectives on contemporary fisheries. Where have all the fishes gone?Ämnen
Miljövetenskap MiljövetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet till högskoleutbildning.Mål
Kursens mål är att ge en bred överblick kring dagens och framtidens utmaningar för ett hållbart fiske. Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• Beskriva betydelsen av fisk i det globala livsmedelssystemet.
• Beskriva övergripande status för fiskbestånden utifrån ett antal globala och nationella exempel.
• Redogöra för grundläggande drag i fiskeriförvaltningen i Sverige och internationellt.
• Diskutera olika aspekter av hållbarhet (miljömässig, social, ekonomisk) och olika hållbarhetsutmaningar som fiskeriförvaltningen står inför idag och i framtiden.
• Beskriva ett antal tänkbara nya riktningar för en ökad hållbarhet inom fisket.
Innehåll
Kursen ger en grundläggande lägesrapport för fisken och dess betydelse som mat och andra ekosystemtjänster, utifrån nationella och internationella exempel. Dagens fiskepolitik och fiskeriförvaltning samt ett antal hållbarhetsutmaningar som fiskeriförvaltningen står inför beskrivs också. De tre grundpelarna för hållbarhet, miljömässiga, ekonomiska och sociala aspekter, behandlas. Ett antal olika nya inriktningar som kan göra framtidens fiske mer hållbart diskuteras.
Genomförande:
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Undervisning sker i huvudsak genom föreläsningar från såväl forskare som olika intressenter, kombinerat med diskussionsgrupper. Grupparbete eller individuellt arbete kan också förekomma, inklusive presentationer inför de andra studenterna. Skriftlig inlämningsuppgift samt redovisning av denna är obligatorisk.
All undervisning sker online eftersom kursen ges helt på distans.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen och godkänd skriftlig inlämningsuppgift samt redovisning av denna.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen är studentdriven och en del av CEMUS (Centrum för miljö- och utvecklingsstudier) som är ett samarbete med Uppsala Universitet (http://www.web.cemus.se/).Studietakten är 25% över en termin med en övervägande del kurstiden på kvällstid.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för akvatiska resurser
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Introduction, where have all the fishes gone? Jonas Hentati-Sundberg
Sustainable fishing
https://www.nationalgeographic.org/encyclopedia/sustainable-fishing/
National Geographic Society
Cooperatives, concessions, and co-management on the Pacific coast of Mexico
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308597X13001553
McCay, B. J., Micheli, F., Ponce-Díaz, G., Murray, G., Shester, G., Ramirez-Sanchez, S., & Weisman, W.
Incentives, social–ecological feedbacks and European fisheries
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308597X11000194
Österblom, H., Sissenwine, M., Symes, D., Kadin, M., Daw, T., & Folke, C.
**From data collection to fisheries advice – Mikaela Bergenius Nord**
A new role for MSY in single‐species and ecosystem approaches to fisheries stock assessment and management. Mace, P. M. 2001. *Fish and fisheries*, *2*(1)
Read the first 10 pages, until the flounder example.
Fish as a food resource - Malin Jonell
Will fish be part of future healthy and sustainable diets?
https://www.thelancet.com/journals/lanplh/article/PIIS2542-5196(19)30018-X/fulltext
Bogard, J. R., Farmery, A. K., Little, D. C., Fulton, E. A., & Cook, M.
**Evolutionary induced effects of fishing – Jingyao Niu**
A physiological perspective on fisheries-induced evolution
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/eva.12597
Hollins, J., Thambithurai, D., Koeck, B., Crespel, A., Bailey, D. M., Cooke, S. J., Lindström, J., Parsons, K. J., & Killen, S. S.
Shoal size as a key determinant of vulnerability to capture under a simulated fishery scenario
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/ece3.4107
Thambithurai, D., Hollins, J., Van Leeuwen, T., Rácz, A., Lindström, J., Parsons, K., & Killen, S. S.
**Aquaculture – Benjamin Mooney**
A basic overview of aquaculture. Swann, L. D. 1900. Will fish be part of future healthy and sustainable diets? *Historical Documents of the Purdue Cooperative Extension Service*. Paper 226. [https://docs.lib.purdue.edu/agext/226](
Effect of aquaculture on world fish supplies. Naylor, R. L., Goldburg, R. J., Primavera, J. H., Kautsky, N., Beveridge, M. C. M., Clay, J., Folke, C., Lubchenco, J., Mooney, H., Troell, M. 2000. *Nature*, 405:1017-1024.
Aquaculture: part of the problem, not a solution. Pérez, J. E., Nirchio, M., Gomez, J. A. 2000. *Nature*, 408:514.
**Bycatches and developing equipment - Sara Königsson**
Competition for the fish–fish extraction from the Baltic Sea by humans, aquatic mammals, and birds
https://academic.oup.com/icesjms/article/75/3/999/4616536
Hansson, S., Bergström, U., Bonsdorff, E., Härkönen, T., Jepsen, T., Kautsky, L., Lundström, K., Lunneryd, S-G., Ovegård, M., Salmi, J., Sendek, D., & Vetemaa, M.
Low impact and fuel efficient fishing—Looking beyond the horizon
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165783611003870
Suuronen, P., Chopin, F., Glass, C., Løkkeborg, S., Matsushita, Y., Queirolo, D., & Rihan, D.
**Recreational fishing - Göran Sundblad**
The role of recreational fishing in global fish crises
https://academic.oup.com/bioscience/article/54/9/857/252977
Cooke, S. J., & Cowx, I. G.
Recreational sea fishing in Europe in a global context—Participation rates, fishing effort, expenditure, and implications for monitoring and assessment
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/faf.12251
Hyder, K., Weltersbach, M. S., Armstrong, M., Ferter, K., Townhill, B., Ahvonen, A., et al. & Borch, T.
Governing the recreational dimension of global fisheries
https://www.pnas.org/content/116/12/5209
Arlinghaus, R., Abbott, J.K., Fenichel, E.P., Carpenter, S.R., Hunt, L.M., Alós, J., Klefoth, T., Cooke, S.J., Hilborn, R., Jensen, O.P., Wilberg, M.J., Post, J.R., Manfredo, M.J.
Optional:
Catch me if you can
**Freshwater fisheries -** **Katarina Magnusson**
On the sustainability of inland fisheries: Finding a future for the forgotten. Cooke, S.J., Allison, E.H., Beard, T.D., Arlinghaus, R., Arthington, A.H., Bartley, D.M., Cowx, I.G., Fuentevilla, C., Leonard, N.J., Lorenzen, K. and Lynch, A.J., 2016. *Ambio*. 45:753-764.
The ten steps to responsible Inland fisheries in practice: reflections from diverse regional case studies around the globe. Cooke, S.J., Nyboer, E., Bennett, A., Lynch, A.J., Infante, D.M., Cowx, I.G., Beard, T.D., Bartley, D., Paukert, C.P., Reid, A.J. and Funge-Smith, S., 2021. *Reviews in Fish Biology and Fisheries*. 31:843-877.
Inland fish and fisheries integral to achieving the Sustainable Development Goals. Lynch, A.J., Elliott, V., Phang, S.C., Claussen, J.E., Harrison, I., Murchie, K.J., Steel, E.A. and Stokes, G.L., 2020. *Nature Sustainability*. 3:579-587.
**Protected waters - Stefan Skoglund**
The impact of marine reserves: do reserves work and does reserve size matter?
https://esajournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1890/1051-0761%282003%29013%5B0117%3ATIOMRD%5D2.0.CO%3B2
Halpern, B. S.
Transitions toward co-management: the process of marine resource management devolution in three east African countries
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S095937801200026X?via%3Dihub
Cinner, J.E., Daw, T.M., McClanahan, T.R., Muthiga, N., Abunge, C., Hamed, S., Mwaka, B., Rabearisoa, A., Wamukota, A., Fisher, E., Jiddawi N.
**Current research: management based on ecosystems – Philip Jacobson **
Key principles of marine ecosystem-based management
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308597X1500024X
Long, R. D., Charles, A., & Stephenson, R. L.
Ecosystem-based fisheries management: Perception on definitions, implementations, and aspirations.
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0190467
Trochta, J. T., Pons, M., Rudd, M. B., Krigbaum, M., Tanz, A., & Hilborn, R.
Ecosystem-based management outperforms species-focused stocking for enhancing fish populations. Radinger, J., Matern, S., Klefoth, T., Wolter, C., Feldhege, F., Monk, C. T., Arlinghaus, R. 2023. *Science*. 379:946-951.
**Human/social perspectives on fisheries – William Ashworth **
Justification theory for the analysis of the socio-cultural value of fish and fisheries: The case of Baltic salmon. Ignatius, S., & Haapasaari, P. 2018. *Marine Policy*. [https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308597X17300027](
The community: a missing link of fisheries management. Jentoft, S. 2000. *Marine Policy*. [https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0308597X99000093](