Att förstå samhällets miljöstyrning utifrån ett kritiskt konstruktivt förhållningssätt
Information från kursledaren
22 Feb 2022
Dear Students,
We have now uploaded a preliminary schedule, which should give you a good overview of the course. If you cannot wait with questions until the course start, please email the course leader (email to the right on larger screens).
We will start the course on Friday, 25 March at 9.00 in Room U, Ulls Hus.
We will open up the Canvas page a few days before the course start. If you would like to get into the mood of the course, please watch the following two videos. They will be used as shared examples throughout the course to discuss key concepts and ideas. We encourage you to watch in the first course week at latest. Film 1: https://youtu.be/mAhGG8D9i9w // Film 2: https://youtu.be/q51FMbTOn_Q
If you do not intend to take this course anymore for whatever reason, please do reject the offer for your study place as soon as possible. There are quite a lot of students on the waiting list! Thanks!
Best wishes from your teacher team
----------------------------------------------
14 Feb 2022
Dear Students,
With the updated guidelines by the government and SLU's instructions on teaching, we will conduct most course activities on campus at SLU. You cannot pass the course through distance learning.
If you do not intend to take this course anymore for whatever reason, please do reject the offer for your study place as soon as possible. There are quite a lot of students on the waiting list! Thanks!
Best wishes from your teacher team
----------------------------------------------
Hej Students,
Welcome to the course Engaging critically with environmental governance practices.
On this webpage you can find a preliminary literature list. The schedule will be uploaded by the end of February.
The first day of course activities will be Fri, March 25 and we are looking forward to seeing you
Lotten Westberg, Malte Rödl and Fanny Möckel (teachers)
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
MX0149-40121 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MX0149
Läsåret 2020/2021
2021-03-24 - 2021-06-06
Kursplan och övrig information
Kursplan
MX0149 Att förstå samhällets miljöstyrning utifrån ett kritiskt konstruktivt förhållningssätt, 15,0 Hp
Engaging critically with environmental governance practicesÄmnen
Miljövetenskap MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Teori och metod för kritiskt deltagande | 5,0 | 0202 |
Grupprojekt om miljöstyrningspraktiker | 5,0 | 0203 |
Individuellt forskningsprojekt | 5,0 | 0204 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande Engelska 6 från gymnasieskolan.Motsvarande 180 hp varav 90 hp i något ämne inom naturvetenskap, teknik eller samhällsvetenskap.
Mål
Kommunikation är avgörande för miljöstyrningens praktiker. Dessa praktiker inkluderar bland annat naturresurshantering, organisering av gemensamt handlande, koordinering av aktörssamverkan och inrättandet av arenor för allmänhetens deltagande. Syftet med den här kursen är att utveckla fördjupande insikter i hur miljöstyrning går till i praktiken. För att förstå hur styrningspraktiker fungerar och hur de kan utvärderas och förbättras undersöker studenterna konkreta fall av miljöstyrning och utvecklar förslag på förbättringar tillsammans med berörda aktörer så som medborgare, företag, intresseorganisationer och myndigheter. Studenter som deltar i kursen förväntas utveckla kunskap om ett antal socialkonstruktionistiska teorier. De kommer också att förbättra sin processledningskompetens och förmåga att samla in och analysera empiri med metoder som är användbara inom såväl forskning som verksamheter utanför akademin.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
beskriva olika teorier som är lämpliga för att kritiskt förstå miljöstyrning i praktiken
beskriva kvalitativa forskningsmetoder som kan användas för att undersöka, utvärdera och föreslå förbättringar av en pågående miljöstyrningspraktik
visa förståelse för hur teori kan användas för att kritiskt reflektera över en pågående miljöstyrningspraktik, och vice versa
arrangera och leda processer där de tillsammans med andra aktörer kan lära och reflektera över resultat av ett undersökande projekt.
Innehåll
Lärandet i kursen sker utifrån två delar; en teoretisk och ett erfarenhetsbaserad. I den teoretiska delen presenteras teorier som är relevanta för att förstå miljöstyrning så som till exempel teori om sociala praktiker, diskurs, symbolisk interaktion, makt och frame-teori. Kvalitativa forskningsmetoder som till exempel intervjuer, fokusgrupper och deltagande observation, inklusive teknik för att koda empiriska material presenteras också. Varje student skriver en kort uppsats om dessa teorier och metoder och granskar och diskuterar en uppsats skriven av en kurskamrat.
Den erfarenhetsbaserade delen innebär att studenter genomför ett projektarbete där de undersöker ett fall av pågående miljöstyrning (till exempel kommunal förvaltning av vattenavrinningsområden, samordning av gräsrotsorganisationer eller konflikthantering mellan olika intressenter). Som en del i projektarbetet genomför studenterna fältarbete och tillämpar teorier och forskningsmetoder för att samla och analysera empiriskt material. Under projektarbetet interagerar studenter med de aktörer som berörs av och är inblandade i miljöstyrningen. Resultat och slutsatser från undersökningen sammanställs i en rapport och presenteras för berörda aktörer i en gemensam lärande aktivitet (till exempel workshop, seminarium, eller webbinarium) som studenterna designar och leder. Resultaten av projektarbetet förväntas vara användbara för forskning samt inkludera någon form av utvärdering och förslag på förbättringar av miljöstyrningen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examination sker genom
- individuell skriftlig tentamen.
För att bli godkänd på kursen krävs:
godkänd tentamen
godkänt, aktivt deltagande i projektarbetet inklusive att bidra till projektrapporten
godkänt, aktivt deltagande i litteraturseminarier
godkänd uppsats samt granskning av en annan students uppsats.
Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Preliminary Course Literature [Preliminary Course Literature] (https://slunik.slu.se/kursfiler/MX0149/40121.2122/Lit_list_ECEGP_20210324.pdf)