Att förstå samhällets miljöstyrning utifrån ett kritiskt konstruktivt förhållningssätt
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för MX0157
Läsåret 2024/2025
2025-03-25 - 2025-06-08
Läsåret 2023/2024
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
2023-03-22 - 2023-06-04
Kursplan och övrig information
Kursplan
MX0157 Att förstå samhällets miljöstyrning utifrån ett kritiskt konstruktivt förhållningssätt, 15,0 Hp
Engaging critically with environmental governance practicesÄmnen
MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Teorier om miljöstyrning i praktiken | 6,0 | 0004 |
Planera och genomföra ett forskningsprojekt | 6,0 | 0005 |
Komunicera och reflektera med praktiker | 3,0 | 0006 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande Engelska 6 från gymnasieskolan.Kunskaper motsvarande minst 180 hp med fördjupning omfattande minst 90 hp inom ett enskilt ämne (t.ex. biologi eller nationalekonomi) inom ett av följande utbildningsområden:
- naturvetenskap
- teknologi
- samhällsvetenskap (sociologi, psykologi, ekonomi, statsvetenskap, kulturgeografi, mediavetenskap)
Mål
Kommunikation är avgörande för miljöstyrningens praktik. Denna praktik inkluderar bland annat naturresurshantering, organisering av gemensamt handlande, koordinering av aktörssamverkan och inrättandet av arenor för allmänhetens deltagande. Syftet med den här kursen är att utveckla fördjupade insikter i hur miljöstyrning går till i praktiken. För att utveckla denna förståelse utforskar studenterna konkreta fall av miljöstyrning utifrån ett kritiskt förhållningssätt. Detta innebär att de genomför en teoretiskt underbygg undersökning för att, i samarbete med berörda aktörer så som medborgare, professioner och intresseorganisationer, bedöma och föreslå förbättringar av det undersökta fallet. Studenter som deltar i kursen kommer att utveckla kunskap om ett antal socialkonstruktionistiska teorier. De kommer också att förbättra sin processledningskompetens och förmåga att samla in och analysera empiri med hjälp av metoder som är användbara inom såväl forskning som verksamheter utanför akademin.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
beskriva olika teoretiska perspektiv som är lämpliga för att utveckla kritisk förståelse för miljöstyrningens praktik
beskriva kvalitativa forskningsmetoder som kan användas för att undersöka och bedöma en pågående miljöstyrningspraktik
tillämpa olika teoretiska perspektiv för att kritiskt reflektera över och bidra till en pågående miljöstyrningspraktik
arrangera och leda aktiviteter där de tillsammans med andra aktörer kan lära och reflektera över resultat och vad de kan innebära för det undersökta fallet ifråga.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursen består av två delar, en teoretisk och en erfarenhetsbaserad/praktisk. I den teoretiska delen presenteras teorier som är relevanta för att förstå miljöstyrning, som tillexempel teorier om social praktik, diskurs, symbolisk interaktionism, makt och "frame" teori. Kvalitativa forskningsmetoder som tillexempel intervjuer, fokusgrupper och deltagande observationer, tillsammans med analys av empiriskt material genom kodning, presenteras och diskuteras också. Den teoretiska delen av kursen avslutas med en bedömning av studentens förståelse. Aktivt deltagande i workshops som rör den teoretiska delen är obligatoriskt.
Den erfarenhetsbaserade delen innebär att studenter genomför ett projekt där de undersöker ett fall av pågående miljöstyrning (tillexempel kommunal förvaltning av vattenområden, samordning av gräsrotsorganisationers aktiviteter, eller konflikthantering mellan olika intressenter) i Sverige eller annat land. Under projektarbetet deltar studenterna i sitt valda fall utifrån ett kritiskt förhållningssätt: De tillämpar de introducerade forskningsmetoderna och teorierna för att samla in och analysera empiriskt material; de redovisar resultaten av sin undersökning och presenterar dem för relevanta aktörer i en lärande aktivitet (till exempel workshop, seminarium, eller webbinarium) som de designar och leder. Det undersökande projektarbetet förväntas innehålla någon form av (ut)värdering samt förslag på förbättringar av det valda miljöstyrningsfallet. Under hela den undersökande processen interagerar studenterna med de aktörer som ingår i deras fall. Aktivt deltagande i alla aktiviteter som ingår i projektarbetet är obligatoriskt.
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom föreläsningar, litteraturstudier, (inlämnings) uppgifter, projektarbete, seminarier, workshops, studiebesök, färdighetstränande moment, redovisningar.
Kursen fokuserar på följande generella kompetenser:
Kritiskt tänkande, muntlig kommunikation, skriftlig kommunikation, samarbete, självständighet, tidsplanering/hantera tidsramar.
Följande moment är obligatoriska:
Se kursschemat.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom:
Projektarbete, workshops, studiebesök.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
- Godkända skriftliga eller muntliga tentamina
- Aktivt deltagande i obligatoriska aktiviteter
- Aktivt deltagande i projektarbete
- Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete
För mer information, se kursschemat.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Reading list MX0157
## Mandatory literature, thematically organized
**Introduction to (Environmental) Governance **
Evans, J. & Thomas, C. (2012) Environmental Governance. Routledge. Ch. 1 Introduction. [Looks good – but can’t access more than abstract]
Kooiman, J. (1999) ‘Social-Political Governance: Overview, reflections and design’, Public Management: An International Journal of Research and Theory, 1(1), pp. 67–92. Available at: https://doi.org/10.1080/14719037800000005.
Lemos, M. C., & Agrawal, A. (2006). Environmental Governance. Annual Review of Environment and Resources 31(1), 297–325. [Looks good – but can’t access more than abstract]
Introduction to Discourse analysis
Bacchi, C. L. (2009). Analysing policy: what's the problem represented to be? Pearson Australia. Introduction and chapter 1 (pages 1-24).
Bäckman, M., Pettersson, K., & Westberg, L. (2024). Tracing sustainability meanings in Rosendal: Interrogating an unjust urban sustainability discourse and introducing alternative perspectives. Local Environment, 0(0), 1–18. https://doi.org/10.1080/13549839.2023.2300956
Jacobson, K. (2013). From Betterment to Bt maize. Acta Universitatis Agriculturae Sueciae. https://res.slu.se/id/publ/41429 « Discourse, power and ciritique » (pages 61-64), and « Critical discourse analysis » (pages 85-88)
Introduction to Participation and governance/ stakeholder engagement
Ansell, C., & Gash, A. (2008). Collaborative governance in theory and practice. Journal of public administration research and theory, 18(4), 543-571.
Fischer, K., Schulz, K., & Chenais, E. (2020). “Can we agree on that”? Plurality, power and language in participatory research. Preventive veterinary medicine, 180, 104991. (Sections 1.1.2 and 1.1.3 are mandatory, the rest of the article is voluntary)
O'Neill, J. (2001). Representing people, representing nature, representing the world. Environment and Planning C: Government and Policy, 19(4), 483-500.
Senecah, S. L. (2023). The Trinity of Voice: a framework to improve trust and ground decision making in participatory processes. Journal of Environmental Planning and Management, 67(9), 2091–2115. https://doi.org/10.1080/09640568.2023.2238126
Introduction to Data collection
Knott, E., Rao, A.H., Summers, K. et al. Interviews in the social sciences. Nat Rev Methods Primers2, 73 (2022). https://doi.org/10.1038/s43586-022-00150-6
Fischer, K. (2022). Using participatory rural appraisal to research livelihoods. In The Routledge Handbook on Livelihoods in the Global South (pp. 124-133). Routledge.
Kawulich, B. B. (2005, May). Participant observation as a data collection method. In Forum qualitative sozialforschung/forum: Qualitative social research (Vol. 6, No. 2). https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/466/997
Introduction to Data analysis
Braun, V. and Clarke, V. (2006) ‘Using thematic analysis in psychology’, Qualitative Research in Psychology, 3(2), pp. 77–101. Available at: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa.
Brinkman, S. and Kvale, S. (2015). Chapter 12: Interview analysis focusing on meaning (231-248), In: Brinkman, S. and Kvale, S* * Conducting and interview, In: Brinkman, S. and Kvale, S* Interviews: Learning the craft of qualitative research interviewing*. Sage.
Literature of relevant to the case study
Fischer, K., Stenius, T., & Holmgren, S. (2020). Swedish Forests in the Bioeconomy: Stories from the National Forest Program. Society & Natural Resources, 33(7), 896–913.
The following four links to webpages from Swedish government bodies are mandatory to read to get a grasp of how Sweden is governed:
https://skr.se/skr/englishpages/municipalitiesandregions/localselfgovernment.1305.html
https://skr.se/skr/englishpages/municipalitiesandregions.1088.html
https://www.government.se/how-sweden-is-governed/the-swedish-model-of-government-administration/
https://www.regeringen.se/other-languages/english---how-sweden-is-governed/
## Voluntary literature, thematically organized
**Introduction to (Environmental) Governance **
Ojha, H. et al. (2022) ‘Transforming environmental governance: critical action intellectuals and their praxis in the field’, Sustainability Science, 17(2), pp. 621–635. Available at: https://doi.org/10.1007/s11625-022-01108-z.
Pahl-Wostl, C. (2009) ‘A conceptual framework for analysing adaptive capacity and multi-level learning processes in resource governance regimes’, Global Environmental Change, 19(3), pp. 354–365. Available at: https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2009.06.001.
Sekonya, J.G., McClure, N.J. and Wynberg, R.P. (2020). New Pressures, Old Foodways. International Journal of the Commons, 14(1), pp.139-153.
Introduction to Discourse analysis
Jørgensen, Marianne W., and Louise J. Phillips. (2002). Discourse analysis as theory and method. Sage, chapter 1 introduction
Introduction to Participation and governance/ stakeholder engagement
Chambers, R. (1994). Participatory rural appraisal (PRA): Analysis of experience. World development, 22(9), 1253-1268.
Westberg, L., Waldenström, C. (2016). How can we ever create participation when we are the ones who decide? On natural resource management practice and its readiness for change. Journal of Environmental Policy and Planning, 19(6), 654-667.
Fraser, N. (2014). Rethinking the public sphere: a contribution to the critique of actually existing democracy1. In Between borders (pp. 74-98). Routledge.
Introduction to Data collection
Brinkman, S. and Kvale, S. (2015). Chapter 7: Conducting an interview (249-166), In: Brinkman, S. and Kvale, S* Interviews: Learning the craft of qualitative research interviewing*. Sage.
**Introduction to Data analysis**
Crang, M. and Cook, I. (2007) Doing ethnographies. Los Angeles: SAGE. Parts of chapter 9 and 10
Literature of relevant to the case study
Wänström, J., & Persson, B. (2023). Local governments on an equal footing? Policy coordination between Swedish regions and municipalities in regional development policy. Regional & Federal Studies, 34(5), 733–756. https://doi.org/10.1080/13597566.2023.2232306