Skogsträdens skadegörare: interaktioner, ekologi och skötsel
The goal of this course is to provide understanding and skills relating to the biology of insects and fungi and how insects and microorganisms interact with forest and trees. Emphasis is put on species which affect trees and forest ecosystems with a high impact on forest economy.
Information från kursledaren
Welcome to the course!
All details of the course can be found within the online course site and syllabus. The flow of this online course uses a mix of self-work and real-time learning activities. This course will have different assignments, scheduled live sessions, text discussions as well as lectures and other course materials. Each student needs to manage their own time each week, to know when assignments are due, and any other weekly course obligations. This will involve regularly logging into the online learning platform, virtually interact with classmates, teachers, and course materials. The course uses the online learning platform Canvas. Real-time learning activities are organized using Zoom. A link to Canvas login is available on this webpage under Open my Canvas room.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SG0225-10226 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SG0225
Läsåret 2024/2025
Skogsträdens skadegörare: interaktioner, ekologi och skötsel (SG0225-10284)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2023/2024
Skogsträdens skadegörare: interaktioner, ekologi och skötsel (SG0225-10322)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2021/2022
Skogsträdens skadegörare: interaktioner, ekologi och skötsel (SG0225-10061)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Skogsträdens skadegörare: interaktioner, ekologi och skötsel (SG0225-10032)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Skogsträdens skadegörare: interaktioner, ekologi och skötsel (SG0225-10017)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Skogsträdens skadegörare: interaktioner, ekologi och skötsel (SG0225-10289)
2018-09-03 - 2018-11-11
Läsåret 2018/2019
Skogsträdens skadegörare: interaktioner, ekologi och skötsel (SG0225-10290)
2018-09-03 - 2018-11-05
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0225 Skogsträdens skadegörare: interaktioner, ekologi och skötsel, 15,0 Hp
Ecology and Management of Diseases and Pests of Forest TreesÄmnen
Skogsvetenskap BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Exkursioner | 1,5 | 0302 |
Laborationer | 2,5 | 0303 |
Individuella övningar | 4,0 | 0304 |
Sluttentamen | 7,0 | 0305 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp på grundnivå inklusive- 60 hp skogsvetenskap inklusive 5 hp skogsskadegörare eller
- 60 hp biologi inklusive 5 hp växtskadegörare eller
- 60 hp biologi inklusive 5 hp skogsskadegörare
samt
- Engelska 6
Mål
Kursen syftar till att ge förståelse och färdigheter om svamp- och insektsbiologi och hur dessa organismer samverkar med skogsträd. Kursen fokuserar på skadegörare som har en stor betydelse för ekonomi och miljö.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
identifiera och redogöra för vanliga nordeuropeiska skogsskadegörare och deras effekter och några av de viktigaste skadegörarna i andra delar av världen.
bedöma risken för utbrott av skogspatogener och insekter.
analysera och föreslå metoder för att motverka epidemier.
analysera viktiga spridningsvägar för introduktion av skadegörare.
diskutera hur miljöförändringar och stress påverkar viktiga skadegörare och deras interaktioner med värdträd.
diskutera betydelsen av skötselstrategier som minimerar skogsskadegörares spridning för en hållbar utveckling inom skogsbruket.
syntetisera relevant forskningslitteratur och redovisa detta i muntlig och skriftlig form.
Innehåll
Kursen fokuserar på svamp- och insektskadegörares ekologi och skador på träd och skogsekosystem till följd av skogsskadegörare. Målet med kursen är att studenten ska kunna identifiera och välja skogskötselåtgärder som minskar skador på träd och ekosystem. Kursen behandlar vanliga skadegörare i norden och globalt, men också principer för skadegörares populationsdynamik och faktorer av betydelse för patogenitet och aggressivitet exempelvis klimatpåverkan och hur introducerade organismer kan påverka stabiliteten i skogsekosystem.
Kursen behandlar också forskning och centrala metoder inom området som resistensbiologi i träd, molekylära redskap för identifiering av arter och analyser av populationsstrukturer samt riskvärdering av skadegörare (Pest Risk Assessment).
Kursen ges som en distanskurs, undervisningen baseras på online föreläsningar, online seminarier (obligatoriska), exkursioner (obligatoriska), övningar (obligatoriska) och fallstudier.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen, godkända muntliga och skriftliga presentationer av seminarier och individuellt arbete samt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på distans, men det ingår ca en veckas exkursion och övningar på och i närheten av campus Ultuna vilket kan innebära vissa kostnader för studenten.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Grading criteria: Ecology & Management of Diseases and Pests of Forest Trees, SG0225
Goal |
3 |
4 |
5 |
The student can identify and recognize the common pathogenic fungi and insect pests in Northern Europe |
The student can identify the common pathogenic fungi and insect pest in Northern Europe and describe the damages they cause to their host
|
||
The student can identify and recognize some of the most important pests and pathogens to trees worldwide |
The student can identify some of the most important tree pests and pathogens worldwide and describe the damages they cause to their host
|
||
The student can estimate the risk for outbreak of diseases and pests, and analyse and propose methods to counteract disease or pest outbreak
|
The student can account for the main features in the biology caused by important pathogens and pests, explain how they are affected by different regulating factors, investigate possible reasons behind an outbreak in a given situation and suggest appropriate control measures |
The student can account for the biology and damage caused by important pathogens and pests, explain possible reasons |
The student can explain the biology of and the damage caused by important pathogens and pests, explain how they are affected by different regulating factors, investigate and explain possible reasons to an outbreak. The student can suggest and motivate appropriate control measures and evaluate the short and long term effects. |
The student can analyse important pathways for introduction of pests and diseases |
The student demonstrate knowledge on the most important routes for introduction of pest and diseases in forest ecosystems. |
The student discusses the relative importance of different routes for introduction of pest and diseases in forest ecosystems. |
|
The student can analyse the impact of environmental changes and stress on important pest and pathosystems |
The student can account for potential effects of environmental changes on important pest and pathosystems, exemplify how environmental changes influence the biology of major pests and pathogens and suggest possible control measures |
The student can account for potential effects of environmental changes on the biology and damage by important pest and pathosystems, exemplify and explain how environmental changes influence the biology of major pests and pathogens and suggest possible control measures |
The student can explain how environmental changes may impact the biology and damage by important pest and pathosystems, the students uses examples to discuss and explain how environmental changes influence the biology of major pests and pathogens and to suggest possible control measures |
The student can synthesize recent research findings from the area, both orally and written |
The student demonstrates an ability to synthesize recent research findings from the area, both orally and written |
Litteraturlista
Infectious Forest Diseases Författare: Gonthier P. & Nicolotti G. ISBN: ISBN-9781780640402 (https://libris.kb.se/bib/14558088)
Ecological Methods in Forest Pest Management Författare: David Wainhouse ISBN: 9780198505648 (https://global.oup.com/academic/product/ecological-methods-in-forest-pest-management-9780198505648?cc=se&lang=en&#)