Planering och analys med Heurekasystemet - ett skogligt beslutsstödsystem
Information från kursledaren
Hjärtligt välkommen till kursen Planering och analys med Heurekasystemet - ett skogligt beslutsstödsystem!
Den 20 januari kl. 09.00–10.00 är det kursstart på Zoom, och vi hoppas att ni har möjlighet att vara med oss då. Detta är inget obligatoriskt moment, men vi rekommenderar starkt att ni deltar eftersom det är det enda tillfället där alla lärare och studenter träffas samtidigt.
Som ny student behöver du skapa ett konton för att kunna logga in på lärplattformen Canvas, där vi kommer att arbeta under kursen. Kontot behövs också för att logga in i LADOK och andra SLU-tjänster. För att skapa kontot börjar du med att gå till följande sida https://www.slu.se/nystudent. Följ checklistan https://student.slu.se/studier/nystudent/checklista-vt/ och särskilt punkten 5. Aktivera ditt studentkonto https://student.slu.se/studieservice/it-stod1/support/ny-student-kom-igang.
Under kursens gång kommer vi att ha flera Zoom-träffar, och samma zoom-länk kommer att användas vid varje tillfälle (kursstart, frågestunder och presentationer i slutet av kursen). Länken hittar du på startsidan i Canvas.
Innan eller i samband med kursstart vore det bra om ni kunde gå in i kursrummet på vår lärplattform Canvas, öppna modulen Allmän kursinformation och göra följande:
- Gå till "Presentation av deltagare" och skriv kort om dig själv, till exempel om din nuvarande sysselsättning och eventuella tidigare erfarenheter av Heureka.
- Gå till "Mjukvaror att installera" och följ instruktionen för att ladda ner mjukvarorna Zoom, SQL-server och Heurekas programvaror. Det kommer även finnas tid i början av kursen att ladda hem SQL-server och Heurekas programvaror.
Hör gärna av er till Ylva.Melin@slu.se om ni har frågor kring kursen innan kursstart.
Återigen, varmt välkomna till vår kurs!
/Lärarna
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-06-01 och 2025-06-22
Andra kursvärderingar för SG0279
Läsåret 2023/2024
Planering och analys med Heurekasystemet - ett skogligt beslutsstödsystem (SG0279-30076)
2024-01-15 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Planering och analys med Heurekasystemet - ett skogligt beslutsstödsystem (SG0279-30260)
2023-01-16 - 2023-06-04
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0279 Planering och analys med Heurekasystemet - ett skogligt beslutsstödsystem, 15,0 Hp
Planning and analysis with the Heureka system - a forest decision support systemÄmnen
SkogsvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Introduktion | 1,5 | 0401 |
BeståndsVis | 1,5 | 0402 |
RegVis | 1,5 | 0403 |
PlanEval | 1,5 | 0405 |
PlanVis | 4,5 | 0407 |
Eget Arbete | 4,5 | 0408 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för utbildning på grundnivå samt motsvarande 30 hp skogsvetenskap eller 30 hp skogsbruksvetenskap eller 30 hp skogshushållning eller 30 hp skogs- och träteknik eller 30 hp från andra naturvetenskapliga studier med skoglig inriktning (exempelvis biologi, geologi, ekologi, naturgeografi, geoekologi).Mål
Målet med kursen är att studenterna ska lära sig dels teoretiska grunder inom skoglig planering, och dels hur ett avancerat skogligt beslutsstödsystem kan användas i planering av skogsbruk och i olika analyser kring skogsekosystemets framtida utveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
redogöra för grunderna i skoglig planering, och de analys- och planeringsmetoder Heurekasystemet baseras på
redogöra för principerna bakom processerna i ett beslutsstödsystem
använda Heurekas alla fyra programvaror för att hantera olika problemställningar inom skoglig planering och analys
beskriva möjligheter och begränsningar med Heurekasystemets fyra olika programvaror
tolka och förklara resultat av analyser utförda med hjälp av Heurekasystemet.
Innehåll
Kursen är utformad som distanskurs och motsvarar tio veckors heltidsstudier. Kursen utgörs vidare av ett självstudiepaket tillgängligt via en lärplattform. Självstudiepaketet är uppdelat på 6 olika moduler:
Modul 1 utgörs av en allmän introduktion till skoglig planering och till Heurekasystemet.
Modul 2 omfattar BeståndsVis inklusive dess interaktiva simulator.
Modul 3 omfattar RegVis inklusive dess användardefinierade regelsystem för skogsvårds- och avverkningsåtgärder.
Modul 4 omfattar PlanVis inklusive dess optimeringsverktyg för att söka bästa handlingsalternativ
Modul 5 omfattar PlanEval inklusive dess metoder för att göra avvägningar mellan olika mål i fall där en eller flera beslutsfattare samt eventuellt andra intressenter är involverade.
Modul 6 utgörs av ett syntesblock där studenten besvarar en aktuell frågeställning med hjälp av en av Heurekas programvaror.
Modul 1-5 består av övningar med utförliga instruktioner som varvas med övergripande övningar som kräver förståelse för såväl grundläggande planeringsteori som systemets struktur. Vid övningarna används systemets olika programvaror för analyser av såväl övningsdata från hela landskap som från enskilda skogsfastigheter. Varje modul kompletteras med inspelade föreläsningar som behandlar t.ex. hur Heureka kan användas för olika typer av hållbarhetsanalyser, vilka typer av indata som behövs, hur användaren kan kontrollera/styra över systemets olika delar, grundläggande optimeringslära samt grundläggande teori kring flermålsanalys.
De examinerande momenten i modul 1 - 5 är: i) inlämning av en Heureka-relaterad rapport, ii) en skriftlig inlämning av en litteraturgenomgång iii) en skriftlig delexamination via lärplattformen. Modul 6 innehåller två examinerande moment vilka är: i) att lämna in en skriftlig slutrapport och ii) att redovisa slutrapporten muntligt via en videokonferenstjänst (exv zoom).
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs för respektive modul 1-5 godkänd Heureka-relaterad rapport, godkänd skriftlig litteraturgenomgång samt godkänd skriftlig delexamination och för modul 6 godkänd skriftlig slutrapport samt godkänd muntlig redovisning av slutrapport.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Distanskursen förutsätter att studenten är väl förtrogen med grundläggande skogliga begrepp. För att läsa på distans så förutsätts egen tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling för att kunna ta del av högupplösta, strömmade lärarresurser. Kursen kommer ställas in om det är för få sökanden.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skoglig resurshushållning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Lista över litteratur och föreläsningar
All kurslitteratur och alla föreläsningar kommer finnas tillgängliga digitalt via SLU:s lärplattform Canvas som ni får tillgång till vid kursstart. En del av litteraturen är länkad till under respektive modul. Om ni behöver få tillgång till all litteratur innan kursstart, kontakta ylva.melin@slu.se.
Modul 1 - Introduktion till skoglig planering och skogliga beslutsstödsystem
Litteratur
Kapitel 2, kapitel 3.1 – 3.3 samt kapitel 5 i kompendiet Skoglig planering (Ljungbergskompendiet):
https://www.slu.se/globalassets/ew/org/inst/sresh/forskning/planering/utbildning/ljungberg_version_210618.pdfTvå vetenskapliga artiklar:
- Artikel 1: Vacik, H. & Lexer, M.J. (2014). Past, current and future drivers for the development of decision support systems in forest management. Scandinavian Journal of Forest Research, 29 (sup1), 2–19.
- Artikel 2: Eggers, J., Räty, M., Öhman, K. & Snäll, T. (2020). How Well Do Stakeholder-Defined Forest Management Scenarios Balance Economic and Ecological Forest Values? Forests, 11 (1), 86.
Föreläsningar
- Föreläsning 1 ”Introduktion till planering” handlar om planering i allmänhet.
- Föreläsning 2 ”Introduktion till skoglig planering” handlar om skoglig planering. Föreläsningen är uppdelad på två filmer där film 1 är fokuserar på skoglig planering i allmänhet och film 2 är en fördjupning i skoglig planering ur ett samhällsperspektiv.
- Föreläsning 3 ”Beslutsstödsystem” handlar om vad ett beslutsstödsystem är och vilka olika typer av beslutsstödsystem som finns.
- Föreläsning 4 ”Heurekasystemet” ger en första introduktion i Heureka på ett övergripande plan. Vad som kännetecknar och de grundläggande teorierna bakom varje applikation kommer i senare moduler.
- Föreläsning 5 ”Indata i Heureka” handlar om vilka indata som krävs för att man ska kunna planera eller göra en analys med Heureka.
- Föreläsning 6 ”Heurekas kärna” handlar om hur skogens dynamik skrivs fram i Heurekassystemet.
Modul 2 - BeståndsVis
Litteratur och föreläsningar kommer presenteras närmare kursstart.
### Modul 3 - RegVis
Litteratur
Skogliga konsekvensanalyser 2022: https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/om-oss/rapporter/rapporter-20222021202020192018/rapport-2022-11-skogliga-konsekvensanalyser-2022---syntesrapport.pdf
Två vetenskapliga artiklar:
- Artikel 1: Subramanian, N., Nilsson, U., Mossberg, M. & Bergh, J. (2018). Impacts of climate change, weather extremes and alternative strategies in managed forests. Ecoscience pp 53 – 70:
- Artikel 2: Eggers, J., Holmström, H., Lämås, T., Lind, T. & Öhman, K. (2015). Accounting for a Diverse Forest Ownership Structure in Projections of Forest Sustainability Indicators Forests vol 6 (11), pp 4001-4033:
Föreläsningar
- Artikel 2: Eggers, J., Holmström, H., Lämås, T., Lind, T. & Öhman, K. (2015). Accounting for a Diverse Forest Ownership Structure in Projections of Forest Sustainability Indicators Forests vol 6 (11), pp 4001-4033:
Föreläsning 1 ”Introduktion RegVis” ger en introduktion till RegVis.
Föreläsning 2 ”Skogsskador” ger en övergripande presentation av hur skogsskador beräknas i Heureka.
Modul 4 – PlanVis
Litteratur
Eggers, J. & Öhman, K. 2020. Overview of the PlanWise application and examples of its use. Institutionen för skoglig resurshushållning, Sveriges lantbruksuniversitet, Arbetsrapport 514: https://pub.epsilon.slu.se/17122/1/eggers_j_et_al_200602.pdf
Ur kompendiet Skoglig planering (Ljungbergskompendiet): https://www.slu.se/globalassets/ew/org/inst/sresh/forskning/planering/utbildning/ljungberg_version_210618.pdf
- Hela kapitel 3.1
- Hela kapitel 4.1
- Kapitel 4.2 kan läsas extensivt
- Kapitel 4.3 kan läsas extensivt
- Hela kapitel 5.3 (övriga delar av kapitel 5 kan läsas extensivt, för narrativets skull)
Vetenskapliga artiklar meddelas vid kursstart.
Föreläsningar
- Föreläsning 1 ”Systemintroduktion – Heureka PlanVis”
- Föreläsning 2 ”Tillämpningar - Heureka PlanVis”
- Föreläsning 3 ”Kommentarer till självstudieövning (inkl. tips och trix i simulering och optimering) ”
Modul 5 - PlanEval
Litteratur
Öhman, K. & Nordström E.-M. Användarguide till PlanEval. https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/sha/informationsmaterial/anvandarguide_till_planeval_160121.pdf
Ur Ljungbergskompendiet: - Hela avsnitt 4.4 Flermålsanalys (s. 143-155) https://www.slu.se/globalassets/ew/org/inst/sresh/forskning/planering/utbildning/ljungberg_version_210618.pdf
- Korosuo, A., Wikström, P., Öhman, K. & Eriksson, L.O. (2011). An integrated MCDA software application for forest planning: A case study in southwestern Sweden. Mathematical and Computational Forestry and Natural-Resource Sciences 3, 75-86.
Nordström, E.-M., Holmström, H. & Öhman, K. (2013). Evaluating continuous cover forestry based on the forest owner’s objectives by combining scenario analysis and multiple criteria decision analysis. Silva Fennica 47, article ID 1046.
Öhman K., Holmström H. & Nordström E.-M. (2013). Utvärdering av kontinuitetsskogsbruk för Linköpings kommunskogar. Rapport 385. Institutionen för skoglig resurshushållning, SLU.
https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/sha/informationsmaterial/anvandarguide_till_planeval_160121.pdfVetenskapliga artiklar
- Nordström, E.-M., Holmström, H. & Öhman, K. (2013). Evaluating continuous cover forestry based on the forest owner’s objectives by combining scenario analysis and multiple criteria decision analysis. Silva Fennica 47, article ID 1046.
- Öhman K., Holmström H. & Nordström E.-M. (2013). Utvärdering av kontinuitetsskogsbruk för Linköpings kommunskogar. Rapport 385. Institutionen för skoglig resurshushållning, SLU.
Föreläsningar
- Öhman K., Holmström H. & Nordström E.-M. (2013). Utvärdering av kontinuitetsskogsbruk för Linköpings kommunskogar. Rapport 385. Institutionen för skoglig resurshushållning, SLU.
Föreläsning 1: Introduktion till flermålsanalys. Föreläsningen ger en introduktion till vad flermålsanalys är för något.
Föreläsning 2, 3 och 4: Metoder för flermålsanalys. Föreläsningarna beskriver de tre olika metoderna för flermålsanalys som finns i PlanEval: AHP, SMART och värdefunktioner. De visar också mer konkret hur flermålsanalys fungerar.
Föreläsning 5: Introduktion till PlanEval. Föreläsningen ger en översikt av PlanEval.