Skogliga skötselsystem och skogsskötselåtgärder
The purpose of the course is to give students a basic understanding of forest management methods that are available and often used in Scandinavia and northern Europe. The course is given as a full-time course and is carried out with a mixture of lectures, independent work, group work and excursions. During the course, silvicultural systems and forest management methods are evaluated from different sustainability perspectives, both economic, social and environmental. Different management systems for managing both even-aged and continuous cover forests will be covered, including their effects on different ecosystem services. After completing the course, the students should be able to use their knowledge to advise forest owners on which forest management methods are most suitable depending on preset goals and the production of different ecosystem services.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SV0001-40156 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SV0001
Läsåret 2023/2024
Skogliga skötselsystem och skogsskötselåtgärder (SV0001-40086)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Skogliga skötselsystem och skogsskötselåtgärder (SV0001-40100)
2023-03-22 - 2023-06-04
Kursplan och övrig information
Kursplan
SV0001 Skogliga skötselsystem och skogsskötselåtgärder, 15,0 Hp
Forest management methodsÄmnen
Skogsbruksvetenskap SkogsbruksvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Skogliga skötselsystem | 6,0 | 0102 |
Heurekaövningar | 3,0 | 0103 |
Exkursioner | 2,0 | 0104 |
Skötselplan | 4,0 | 0105 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:- 15 hp skogsvetenskap eller
- 15 hp skogsbruksvetenskap eller
- 15 hp biologi eller
- 15 hp miljövetenskap eller
- 15 hp landskapsarkitektur eller
- 15 hp lantbruksvetenskap eller
- 15 hp naturresurshushållning
samt engelska B.
Mål
Syftet med kursen är att ge studenterna en grundläggande förståelse för de skogsskötselsystem och skogsskötselåtgärder som finns tillgängliga och ofta används i Skandinavien och norra Europa. Under kursen utvärderas skötselsystem och skogliga skötselåtgärder utifrån olika hållbarhetsperspektiv, både ekonomiska, sociala och miljömässiga. Hur skogsskötseln kan anpassas till ett förändrat klimat och för att bevara den biologiska mångfalden kommer också att diskuteras, samt effekter på olika ekosystemtjänster.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
redogöra för vanligt förekommande skötselsystem och skogsskötselåtgärder i Skandinavien och norra Europa
applicera lämpliga skogsskötselåtgärder beroende på skogens tillstånd och föreslå framtida åtgärder
analysera hur olika skogsskötselåtgärder påverkar skogens ekosystemtjänster
redogöra för nya skogsskötselåtgärder och hur dessa kan ersätta tidigare använda
identifiera åtgärder som är vetenskapligt belagda inom skogsskötselområdet
utforma skötselråd med hänsyn till skogsägarens uppställda mål.
Innehåll
Kursen inleds med att ge studenterna en övergripande bild av det skogsbruk som bedrivs i Skandinavien och norra Europa. Under kursens gång kommer de vanligaste skogsskötselåtgärderna som används i olika faser av en omloppstid att studeras. Olika skötselsystem för att hantera både likåldriga och olikåldriga skogar samt deras effekter på olika ekosystemstjänster tas upp under kursens gång. Efter kursens slut ska studenterna kunna använda sina kunskaper till rådgivning om vilka skötselsystem och skogsskötselåtgärder som är lämpliga att använda beroende på skogsägarens mål och med hänsyn till produktion av olika ekosystemtjänster.
Kursen ges på helfart och genomförs med en blandning av föreläsningar, självständiga arbeten, grupparbeten och exkursioner. En del av exkursionerna och vissa grupparbeten kräver obligatorisk närvaro för att bli godkänd på kursen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen
Godkända inlämningsuppgifter
Godkänt deltagande i obligatoriska moment
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Student rekommenderas ha baskunskaper i trädens fysiologi, marklära, statistik och ekologi motsvarande grundnivå för att kunna tillgodogöra sig kursen, därtill att ha introducerats till vetenskapligt skrivande då denna metod tillämpas vid alla skriftliga inlämningsuppgifter.Eventuellt kan extra kostnader för exkursioner tillkomma.
Kursen överlappar med vissa moment i grundkurserna inom Skogsvetarprogrammet, såsom SG0265 Praktiskt skogsbruk, SG0268 Skog – nyttjande och värden och BI1382 Skoglig ekologi och botanik.
Kursplanen är uppdaterad i enlighet med Utbildningsnämndens beslut 2021-02-11 (§§ 9-10) om huvudområdet Skogsbruksvetenskap och om examenskrav (SLU.sfak.2021.3.1.1-22). Den ersätter därmed SG0270, fastställd av Programnämnden för utbildning inom skog (PN-S) 2020-11-11 (SLU.sfak.2020.3.1.1-447), pga ändrat huvudområde.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Grading criteria Forest management methods SV0001 15 hp
Modules
• Silvicultural systems 6 hp
• Excursions 2 hp
• Management plan 4 hp
• Heureka exercise 3 hp
All modules will use the same grading scale:
5:Pass with Distinction
4:Pass with Credit
3:Pass
U:Fail
To achieve a higher grade than 3:Pass the assignments need to be handed in on time.
Grade |
Silvicultural systems |
Excursions |
Management plan |
Heureka |
5 |
Written exam, result 80-100 %
|
The student participates in the excursions and hands in an excursion report on time. The student is active by asking questions and opens for discussions and/or elaborates and discusses in the travel report. |
The student carries out the project task and presents the work according to the instructions. The student links the project to theoretical and practical implications regarding the complexity of forest management. |
The student performs all exercises and hands in the written report on time. The student explains and elaborate the answers given in the exercise. |
4 |
Written exam, result 70 – 79 % |
The student participates in the excursion and hands in an excursion report on time. The student is active by asking questions and/or elaborates in the travel report |
The student carries out the project task and presents the work according to the instructions. The student provides relevant insight on the implications in practical forestry. |
The student performs all exercises and hands in the written report on time. The student explains the answers given in the exercise. |
3 |
Written exam, result 60 – 69 % |
The student participates in the excursion and hands in an excursion report. |
The student carries out the project task and presents the work according to the instructions. |
The student performs all exercises, hands in the report, and answers the questions. |
Litteraturlista
- The practice of silviculture – applied forest ecology. 10th edition. Författare: Ashton, M.S. and Kelty, M. J. ISBN: ISBN 978-1-119-27130-7 1) Forest management in Sweden – current practice and historical background. Författare: Roberge, J-M. and Fries, C. (eds) ISBN: Skogsstyrelsen rapport 2020/4 [Forest management in Sweden – current practice and historical background.] (<https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/om-oss/rapporter/rapporter-2020/rapport-2020-4-forest-management-in-sweden.pdf >)1) Tree and Forest Measurement Författare: West, P. W. [Tree and Forest Measurement] (<https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-540-95966-3 >)1) Even-Aged and Uneven-Aged Forest Management in Boreal Fennoscandia: A Review Författare: Kuuluvainen, T., Tahvonen, O. and Aakala, T ISBN: AMBIO 2012 (41):720–737 [Even-Aged and Uneven-Aged Forest Management in Boreal Fennoscandia: A Review] (https://link.springer.com/article/10.1007/s13280-012-0289-y)1) Designing the urban forest of tomorrow: pre-commercial thinning adapted for use in urban areas in Sweden. Författare: Rydberg, D. and Falck, J. ISBN: Arboricultural Journal 22, 147-171 [Designing the urban forest of tomorrow: pre-commercial thinning adapted for use in urban areas in Sweden. ] (<https://doi.org/10.1080/03071375.1998.9747201 >)1) Is coppice a potential for urban forestry? The social perspective. Författare: Nielsen, A.B. and Moller, F. ISBN: Urban Forestry & Urban Greening 7, 129-138 [Is coppice a potential for urban forestry? The social perspective. ] (<https://doi.org/10.1016/j.ufug.2008.02.005 >)