Skogsskötsel på bestånds- och landskapsnivå
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SV0022-10334 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Kursplan och övrig information
Kursplan
SV0022 Skogsskötsel på bestånds- och landskapsnivå, 15,0 Hp
Silviculture in forest and landscapeÄmnen
Skogsbruksvetenskap LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Exkursion till norra Sverige inklusive skriftlig reserapport | 4,5 | 0001 |
Skriftliga inlämningsuppgifter | 4,5 | 0002 |
Skriftlig tentamen | 6,0 | 0003 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande- 30 hp skogsbruksvetenskap
- 30 hp landskapsarkitektur
- Engelska 6
Undantag medges från kravet på grundläggande behörighet i svenska.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för kunskapsunderbyggnaden för vanligt förekommande skötselmetoder i Skandinavien och norra Europa
- föreslå lämpliga skötselåtgärder beroende på skogens tillstånd och mål med brukandet
- analysera hur olika skötselmetoder påverkar skogens ekosystemtjänster på bestånds- fastighets- och landskapsskala
- visa på nya skötselmodeller som kan ersätta tidigare använda modeller samt kunna identifiera potentiella kunskapsglapp inom skogsskötselområdet
- visa hur framtida beståndsutveckling kan prognosticeras med hjälp av skogliga modeller och hur framtida klimatförändring påverkar dessa prognoser
- utforma skötselplaner för bestånd med hänsyn till olika mål och kunna visa hur dessa påverkar skogslandskapet.
- redogöra för de fysiska och ekonomiska ramar som begränsar hur skötselåtgärder utförs
- beskriva de vanligaste arbetssätt och maskinsystem som används för att utföra skötselåtgärder.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursens syfte är att ge studenten verktyg och förståelse för hur skogar och skogslandskap kan förändras genom aktiv skötsel av enskilda bestånd. Med en ökad förståelse för hur aktiv skogsskötsel påverkar skogslandskap på kort och lång sikt får studenten sedan applicera denna kunskap i olika landskapstyper med olika mål för brukandet av skogen. Effekter av klimatförändring på framtida skogslandskap genomsyrar all diskussion och kunskapsinhämtande under kursen. Studenten förutsätts ha grundläggande kunskaper om skogsskötsel på beståndsnivå samt mätning av skog. I denna kurs bygger vi vidare på det och studerar hur skogsskötsel på beståndsnivå påverkar landskapets skogsutveckling och hur skogsskötseln kan modifieras med avseende på olika mål på fastighets och landskapsnivå. Förståelse för skog och upplevelse av skog som studenterna tidigare har förvärvat kommer att ligga till grund för undervisningen på denna kurs. Skogens utveckling på olika skala analyseras med hjälp av beslutshjälpmedel (Heureka). De modeller för skogens utveckling som ingår i beslutshjälpmedel kommer att redovisas och analyseras under kursen.
Genomförande
Kursen kommer att genomföras med hjälp av föreläsningar, exkursioner och egna arbeten.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Problemlösning, Vetenskapliga metoder, Muntlig och skriftlig kommunikation
Följande moment är obligatoriska:
Exkursioner
Samverkan med det omgivande samhället sker genom:
Exkursioner och gästföreläsningar
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen, godkända övningsuppgifter samt fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Ara M. 2022. Establishment and early management of young forest in Sweden. Stand structure, spatial design, and pre-commercial thinning. SLU, Faculty of Forest Science, Doctoral Thesis No 2022:22.
Attocchi G. 2015. Silviculture of oak for high-quality wood production. Effects of thinning on crown size, volume growth and stem quality in even-aged stands of pedunculate oak (Quercus robur L.) in northern Europe. SLU, Acta Universitatis Agriculturae Sueciae, 2015:39.
Birkedal M. 2010. Reforestation by direct seeding of beech and oak: Influence of granivorous Rodents and site preparation. SLU, Acta Universitatis Agriculturae Sueciae, 2010:13.
del Rio M, Bravo-Oviedo A, Pretzsch H, Löf M, Ruiz-Peinado R. 2017. A review of thinning effects on Scots pine stands: From growth and yield to new challenges under global change. Forest Systems 26.
Ekholm A, Lundqvist L, Axelsson PE, Egnell G, Hjältén J, Lundmark T, Sjögren J. 2023. Long-term yield and biodiversity in stands managed with the selection system and the rotation forestry system: A qualitative review. Forest Ecology and Management, 537, https://doi.org/10.1016/j.foreco.2023.120920
Fahlvik N. 2005. Aspects of precommercial thinning in heterogeneous forests in southern Sweden. SLU, Acta Universitatis Agriculturae Sueciae, 2005:68.
Fries C & Roberge J-M. 2020. Forest management in Sweden. Current practice and historical background. Swedish Forest Agency, Report 2020/4.
Holmström E. 2015. Regeneration and early management of birch and Norway spruce mixtures in southern Sweden. SLU, Acta Universitatis Agriculturae Sueciae, 2015:122.
Karlsson M. 2001. Natural regeneration of broadleaved tree species in southern Sweden – Effects of silvicultural treatments and seed dispersal from surrounding stands. SLU, Acta Universitatis Agriculturae Sueciae, SIvestria 196.
Kuuluvainen T, Tahvonen O, Aakala T. 2012. Even-aged and uneven-aged forest management in boreal Fennoscandia: A review. AMBIO 41, 720-737.
Liziniewicz M. 2014. Influence of spacing and thinning on wood properties in conifer plantations. SLU, Acta Universitatis Agriculturae Sueciae, 2013:96.
Lula M. 2022. Regeneratio methods and long-term production for Scots pine on medium fertile and fertile sites. SLU, Faculty of Forest Science, Doctoral Thesis No 2022:25.
Nilsson U, Luoranen J, Kolström T, Örlander G, Puttonen P. 2010. Reforestation with planting in northern Europé. Scandinavian Journal of Forest Research, 2010:25, 283-294.
Nordborg F. 2001. Effects of site preparation on soil properties and on growth, damage and nitrogen uptake in planted seedlings. SLU, Acta Universitatis Agriculturae Sueciae, SIvestria 195.
Övergaard R. 2010. Seed production and natural regeneration of beech in southern Sweden. SLU, Acta Universitatis Agriculturae Sueciae, 2010:12.
Sikström U, Hjelm K, Holt-Hanssen K, Saksa T, Wallertz K. 2020. Influence of mechanical site preparation on regeneration success of planted conifers in clearcuts in Fennoscandia – a review. Silva Fennica 54.
Wallentin C. 2007. Thinning of Norway spruce. SLU, Acta Universitatis Agriculturae Sueciae, 207:29.
West P W. 2014. Growing Plantation Forests. Springer