Skogs- och landskapsplanering
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för SV0052
Läsåret 2024/2025
Skogs- och landskapsplanering (SV0052-30283)
2025-01-20 - 2025-03-24
Kursplan och övrig information
Kursplan
SV0052 Skogs- och landskapsplanering, 15,0 Hp
Forest and Landscape PlanningÄmnen
Skogsbruksvetenskap LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Landskapanalys och -representation | 6,0 | 0001 |
Skogbruksplanering och beslutsstödssystem | 6,0 | 0002 |
Synthesis and final presentation | 3,0 | 0003 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
60 hp skogsbruksvetenskap och 60 hp landskapsarkitektur eller motsvarande.Engelska 6
Undantag medges från kravet på grundläggande behörighet i svenska.
Mål
Det övergripande syftet med kursen är att ge studenterna färdigheter och kunskaper för att utveckla och kritiskt analysera landskaps- och skogsbruksplaner med hänsyn till flera mål, användare och sammanhang. Därmed kommer studenten att erhålla den nödvändiga förmågan att tillämpa teoretiska kunskaper om skogs- och landskapsplanering till praktiska fall.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva de allmänna målen och de huvudsakliga stegen i landskaps- och skogsbruksplaneringen som verktyg för att lösa komplexa problem
- tillämpa kunskaper och färdigheter om bl.a. skogsinventering, skogsbruk, beslutsstödsystem för skoglig planering, geografiska informationssystem (GIS) och ekonomi för att utforma och kritiskt utvärdera skogsbruksplan baserad på skogsdata, ekologiska och kulturella värden, samt olika mål
- diskutera relevanta och nya paradigm för hållbar landskaps- och skogsplanering, t.ex. landskapsperspektiv och grön infrastruktur
- visa förståelse för de viktigaste utmaningarna med landskaps- och skogsplanering genom utvärdering av skala, mål och stad-landsbygdskontext
- verbalt och grafiskt (med hjälp av relevanta digitala rit- och layoutverktyg) kommunicera en föreslagen skogsbruksplan, samtidigt som den på ett transparent sätt backar upp planen med bakgrundsfakta, konceptuella idéer och rimliga argument.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursen behandlar teoretiska och praktiska aspekter kring skogs- och landskapsplanering för en hållbar utveckling, där ekonomiska värden, naturvärden samt samhällsintresse balanseras. Kursen har ett tvärvetenskapligt perspektiv för att ge studenterna kunskaper och färdigheter om landskapsplanering och om skogsvårdsplanering.
Färdigheterna i landskapsplanering utvecklas genom att utöva landskapsanalys, intressentanalys, skissning, genom att väga olika perspektiv mot varandra och genom att träna kommunikation genom olika illustrations- och layouttekniker.
Utveckling av en skogsbruksplan för en skogsfastighet kommer att göras praktiskt, baserad på specifika mål och information, med hjälp av kunskaper om skogstaxering, skogsekonomi, GIS, beslutsstödsystem, landskapsperspektiv, skogekologi, skogsskötsel, mm.
Synergier och trade-offs mellan landskaps- och skogsplaneringsperspektiv kommer att kritiskt analyseras baserat på flera hållbarhetsprinciper, och samhällsprioriteringar såsom tillgång till rekreation, förbättring av biologisk mångfald, timmerproduktion, samt motverkan av och anpassning till klimatförändringar.
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande genom till exempel föreläsningar, övningar, studiebesök, exkursioner, (inlämnings)uppgifter, rapporter, uppsatser, och redovisningar av uppgifter.
Kursen fokuseras på följande generella kompetenser, kritiskt tänkande, problemlösning, kreativitet, tidsplanering/hantera tidsramar, muntlig kommunikation, skriftlig kommunikation, digital kompetens, informationskompetens.
Följande moment är obligatoriska:
Exkursioner.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom studiebesök, exkursioner och gästföreläsningar med intressenter.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftliga prov, godkänd skriftlig och muntlig redovisning, godkända inlämningsuppgifter samt fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Eventuellt kan extra kostnader för exkursioner tillkomma.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
**Course Literature List **
ArcGIS Pro geoprocessing tool reference—ArcGIS Pro | Documentation. (n.d). Accessed 13th November 2023, available at https://pro.arcgis.com/en/pro-app/latest/tool-reference/main/arcgis-pro-tool-reference.htm
Bettinger, P., Boston, K., Siry, J. P., & Grebner, D. L. (2017). Management of Forests and Other Natural Resources. I Forest Management and Planning (s. 1–20). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-809476-1.00001-1
Borges, J. G., Nordström, E. M., Hujala, T., Garcia-Gonzalo, J., Trasobares, A., & Rodriguez, L. C. E. (2014). 28 Addressing forest management planning problems with computerized tools. A synthesis of the experience world-wide. Computer-based tools for supporting forest management. The experience and the expertise world-wide, 484.
https://pub.epsilon.slu.se/11417/7/borges_jg_etal_140825.pdf#page=488
(Ch. 1, Ch.28, selected chapters for inclusion in forest planning case)
Brukas, V., & Sallnäs, O. (2012). Forest management plan as a policy instrument: Carrot, stick or sermon? Land Use Policy, 29(3), 605–613. https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2011.10.003
Bubnicki, J. W., Angelstam, P., Mikusiński, G., Svensson, J., & Jonsson, B. G. (2023). Mapping forests with different levels of naturalness using machine learning and landscape data mining. bioRxiv, 2023-07.
Cullotta, S., Bončina, A., Carvalho-Ribeiro, S. M., Chauvin, C., Farcy, C., Kurttila, M., & Maetzke, F. G. (2015). Forest planning across Europe: The spatial scale, tools, and inter-sectoral integration in land-use planning. Journal of Environmental Planning and Management, 58(8), 1384–1411. https://doi.org/10.1080/09640568.2014.927754
França, L. C. de J., Júnior, F. W. A., Jarochinski e Silva, C. S., Monti, C. A. U., Ferreira, T. C., Santana, C. J. de O., & Gomide, L. R. (2022). Forest landscape planning and management: A state-of-the-art review. Trees, Forests and People, 8, 100275. https://doi.org/10.1016/j.tfp.2022.100275
Holopainen, M. and M. Talvitie (2007). "Effect of data acquisition accuracy on timing of stand harvests and expected net present value." Silva Fennica 40(3): 531.
Lind, T., Butler, A., Granström, A., Wiström, B., Holmström, H. (2022). Alternativa skötselstrategier i tätortsnära skog – En framtidsanalys för Sundsvalls kommun. RAPPORT SKOG 1. SLU. (In Swedish)
Lindbladh, M., Brunet, J., Hannon, G., Niklasson, M., Eliasson, P., Eriksson, G., & Ekstrand, A. (2007). Forest History as a Basis for Ecosystem Restoration—A Multidisciplinary Case Study in a South Swedish Temperate Landscape. Restoration Ecology, 15(2), 284–295. https://doi.org/10.1111/j.1526-100X.2007.00211.x
Nilsson, M., K. Nordkvist, J. Jonzén, N. Lindgren, P. Axensten, J. Wallerman, M. Egberth, S. Larsson, L. Nilsson, J. Eriksson and H. Olsson (2017). "A nationwide forest attribute map of Sweden predicted using airborne laser scanning data and field data from the National Forest Inventory." Remote Sensing of Environment 194: 447-454.
Roberge, J.-M., Fries, C., Normark, E., Mårald, E., Sténs, A., Sandström, C., Sonesson, J., Appelqvist, C., & Lundmark, T. (2020). Forest management in Sweden: Current practice and historical background. Skogsstyrelsen. https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/om-oss/rapporter/rapporter-20222021202020192018/rapport-2020-4-forest-management-in-sweden.pdf
Stahlschmidt, P., Swaffield, S., Primdahl, J., & Nellemann, V. (2017). Landscape analysis : Investigating the potentials of space and place. Taylor & Francis Group. https://ebookcentral.proquest.com/lib/slub-ebooks/detail.action?docID=4813431