Hållbar skogsskötsel - analys och anpassningar
Information från kursledaren
Dear students of course 2024. You should have received an email from me before the course starts with short information. Canvas can unfortunately not be opened until registration which will be on Monday November 4, 1 pm at lecture hall Silvicum. During the first day of the course, November 1st I recommend you to join the Forestry day in Alnarp.
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-01-12 och 2025-02-02
Kursplan och övrig information
Kursplan
SV0060 Hållbar skogsskötsel - analys och anpassningar, 15,0 Hp
Sustainable Forest Management - Analysis and AdaptationsÄmnen
SkogsbruksvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Skogsbrukets anpassningar | 8,0 | 0001 |
Skoglig analys | 7,0 | 0002 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande120 hp
60 hp inom något av följande ämnen/huvudområden
- skogsbruksvetenskap
- skogsvetenskap
- skogshushållning
- biologi
- miljövetenskap
- naturresursförvaltning
Engelska 6.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska erhålla förståelse för det moderna skogsbruket och varför det bedrivs som det görs samt ge en översikt över teoretiskt och praktiskt viktiga faktorer för ett hållbart skogsbruk i södra Sverige. Skogsskötselmässiga frågor i det samtida skogsbruket kommer att analyseras på djupet och diskuteras i relation till hållbarhetsaspekter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och presentera viktiga processer i skogsekosystem och deras samband med tillväxtrespons på träd- och beståndsnivå
- analysera skillnader i skogsbruk beroende på trädslag, skötseltradition, socio-ekonomiska förhållanden, samt sociala behov och prioriteringar
- diskutera och granska skötselåtgärder i relation till ekologiska och växtfysiologiska faktorer
- identifiera de viktigaste naturvärdena in den boreo-nemorala zonen i södra Skandinavien, analysera hur dessa värden påverkas av ett modernt skogsbruk, och hur en skadlig inverkan kan minimeras
- läsa vetenskaplig litteratur och kommunicera bärande idéer, resultat och slutsatser
- hantera skogliga data och producera grundläggande statistik och illustrationer.
Innehåll
Kursen behandlar hur det moderna skogsbruket bedrivs och det sätts i relation till skogsskötselforskningens resultat, naturvårdssträvanden, sociala behov och prioriteringar, den aktuella skogsteknologin och virkesmarknaden. Kursen består av två huvuddelar, skogsskötsel och skogsekologi.
I kursens första del diskuteras skogsproduktion och skötsel utifrån växtfysiologiska processer och samband och där en fördjupad förståelse skall nås av hur produktionen kan skattas, beräknas och modelleras. Nästa kursdel fokuserar på hur skogsekosystem och skötselsystem kan utvärderas utifrån olika utgångspunkter såsom resiliens och ekonomi samt vad som skiljer skogliga system åt i termer av dynamik, succession och biodiversitet. I kursens tredje och huvudsakliga del kommer föryngring, beståndsutveckling och produktion att diskuteras utifrån flera perspektiv: trakthyggesbruk, kontinuitetsskog, blandskog, hantering av skaderisker samt skötsel med generell och förstärkt naturhänsyn.
Genom hela kursen diskuteras likheter och olikheter i skogsbruket mellan olika länder.
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Föreläsningar, litteraturstudier, övningar, inlämningsuppgifter, datalabb, seminarier, studieresor, fältövningar, exkursioner, färdighetstränande moment, redovisningar.
I kursen kommer statistisk databearbetning och analys att utföras men laborationerna kommer att vara lärarhandledda och på introduktionsnivå.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: Informationskompetens, kritiskt tänkande och reflektion, problemlösning, vetenskapliga metoder, digital kompetens, teknikanvändning, muntlig och skriftlig kommunikation, samarbete.
Följande moment är obligatoriska:
Studieresan, exkursioner, individuella och gruppuppgifter samt seminarier och övningar.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom att representanter för skogssektorn i södra Sverige inbjuds för att delge sina tankar om viktiga förhållanden i skogsbruket och om framtida hot och möjligheter.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga tentamina.
Godkända övningsuppgifter.
Fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
I kursen ingår en obligatorisk studieresa till skogliga försöksparker i södra Sverige. Totalt spenderas nio dagar i fält inkluderande besök i försöksparkerna i Tönnersjöheden och Asa.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Course literature 2024 Sustainable
In this course the main part of literature that you will read and use for written assignments will come from your own searching for scientific papers.
Larsen et al. **Closer to Nature Forest Management **[https://efi.int/publications-bank/closer-nature-forest-management](
Nagel et al. **Adaptive Silviculture for Climate Change: A National Experiment in Manager-Scientist Partnerships to Apply an Adaptation Framework **
Rist et al. Applying resilience thinking to production ecosystems 2014
Felton et al. How climate change adaptation and mitigation strategies can threaten or enhance the biodiversity of production forests: Insights from Sweden 2016
Achim et al. The changing culture of silviculture 2021
Bravo et al. Book chapter: A Mechanistic View of the Capacity of Forests to Cope with Climate Change. In the book Managing Forest Ecosystems: The Challenge of Climate Change. Managing Forest Ecosystems, vol 17. Springer, Dordrecht.
Bergh et al. The effect of water and nutrient availability on the productivity of Norway spruce in northern and southern Sweden 1999
Skovsgaard et al. Forest site productivity: a review of the evolution of dendrometric concepts for even-aged stands 2008
Hennigar et al. Development and evaluation of a biomass increment based index for site productivity 2017
Kelty Compare productivity of monocultures and mixed-species stands 1992. Chapter 1+8
Pommerening et al. A review of the history, definitions and methods of continuous cover forestry with special attention to afforestation and restocking 2004
Kuuluvainen Forest Management and Biodiversity Conservation Based on Natural Ecosystem Dynamics in Northern Europe: The Complexity Challenge 2009
CCF in the Nordic boreal forests , new book on Springer, yet not online. Selected chapters.
### OpenIntro Statistics.
David Diez, Mine Cetinkaya-Rundel and Christopher Barr. Selected chapters in combination with R labs. Online pdf. https://leanpub.com/os
Statistics: An Introduction using R
Author: R. Crawley. ISBN: 9781118941119 (ebook). Note: Selected chapters in combination with R labs. https://slu.primo.exlibrisgroup.com/permalink/46SLUB_INST/1sl36d2/alma9919290193805121
## Prerequisites
This is an advanced course in forestry and silviculture. Therefore we expect you to have some prior knowledge in the subjects and also in temporal and boreal forestry. Here are some literature that we expect you to already master, but if not we highly suggest that you read into this before the course starts.
Introduction to Swedish forestry and forest history
Swedish Forest Agency report 2020/4. Forest management in Sweden. Current practice and historical background. https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/om-oss/rapporter/rapporter-2020/rapport-2020-4-forest-management-in-sweden.pdf
Growing plantation forestry
Author: P.W. West. , chapter 1-8. ISBN: 9783319018263. Available online with your SLU library account. https://slu.primo.exlibrisgroup.com/permalink/46SLUB_INST/kl53n/springer_s978-3-319-01827-0_129010 .