Ädellövskog - historia, ekologi och skötsel
Kursplan och övrig information
Kursplan
SV0062 Ädellövskog - historia, ekologi och skötsel, 15,0 Hp
Broadleaves - History, Ecology and ManagementÄmnen
Skogsbruksvetenskap BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0010 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande120 hp
60 hp inom något av följande ämnen/huvudområden
- skogsbruksvetenskap
- skogsvetenskap
- skogshushållning
- biologi
- miljövetenskap
- naturresursförvaltning
Engelska 6.
Mål
Kursens övergripande mål är att förmedla en god överblick över nordeuropeiska ädellövskogars historia, ekologi, biologiska mångfald, och hållbara förvaltning och restaurering.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva de dynamiska processer som påverkar ädellövskogar, inklusive naturliga och antropogena störningar, naturlig skogsutveckling samt postglacial vegetationshistoria
- beskriva de viktigaste nordeuropeiska ädellövskogstyperna med avseende på sammansättning, struktur och viktiga omvärldsvariabler
- identifiera och diskutera problem och lösningar när det gäller bevarande av biologisk mångfald och hållbar förvaltning i ädellövskogar
- förklara principerna för dåtida och nutida hållbara skogsskötselsystem i både ädellövskog och andra lövskogar
- förklara principerna för skoglig restaurering i både produktions- och naturvårdsskogar
- sammanfatta, kritiskt granska samt muntligt och skriftligt presentera vetenskapliga studier om ekologi och dynamik av ädellövskog
- kritiskt och systematiskt analysera och diskutera komplexa skogliga frågeställningar
- skriva reflekterande över sitt eget lärande.
Innehåll
På kursen studeras ekologin av nordeuropeiska ädellövskogar med fokus på skogshistoria, beståndsdynamik och vegetationsekologi. Studieregionen omfattar södra Sverige, Danmark, Baltikum, norra Tyskland och norra Polen.
Kursen behandlar ädellövskogens flora och fauna, skogsbrukets effekter på biologisk mångfald och aktuella naturvårdsstrategier. Olika skötselalternativ jämförs baserat på historiska referensmodeller, inklusive effekter av stora däggdjursarters utdöende efter den senaste istiden. Vidare studeras aktuella hot mot ädellövskogens funktion och mångfald med fokus på invasiva trädsjukdomar och effekter av viltbete.
Kursen tar upp olika aspekter av dåtida och nutida hållbar virkesproduktion i lövskog, inklusive skötsel av snabbväxande lövträd. Traditionella skötselsystem, såsom skärmskogsbruk i bokskog, jämförs med metoder för stam- eller gruppvis skötsel. Under en längre studieresa och olika fältexkursioner studeras reservatsskötsel och skoglig restaurering. Aktuella skötsel- och restaureringskoncept utvärderas, särskilt olika anpassningar till pågående klimatförändringar samt olika sätt att omföra granskog till lövskog.
Som en röd tråd genom kursen löper en kontinuerlig diskussion om de utmaningar som en hållbar förvaltning av lövskogarna möter idag med tanke på pågående klimat- och samhällsförändringar.
Kursen är indelad i olika avsnitt där varje del normalt består av i) inledande föreläsningar, ii) en individuell uppgift eller gruppuppgift, iii) exkursioner och iv) seminarier eller övningar där uppgifterna diskuteras eller presenteras.
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Föreläsningar, litteraturstudier, övningar, övningsuppgifter, (inlämnings)uppgifter, laborationer, projektarbete, seminarier, studiebesök, studieresor, fältövningar, exkursioner, färdighetstränande moment, redovisningar
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: Informationskompetens, kritiskt tänkande och reflektion, problemlösning, vetenskapliga metoder, teknikanvändning, muntlig och skriftlig kommunikation, samarbete.
Följande moment är obligatoriska:
Studieresan, exkursioner, individuella och gruppuppgifter samt seminarier och övningar.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga tentamina.
Godkända övningsuppgifter.
Fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen innehåller en studieresa till Bialowieza skogen i Polen. Resan till och från Warszawa bekostas av studenten medan övriga kostnader täcks av institutionen: bussresa ToR Bialowieza, 4 hotellnätter och alla måltider.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap