Experimentell odling
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
TD0018-50173 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för TD0018
Läsåret 2022/2023
Experimentell odling (TD0018-50098)
2023-06-05 - 2023-08-27
Läsåret 2021/2022
Experimentell odling (TD0018-50094)
2022-06-06 - 2022-08-28
Läsåret 2020/2021
Experimentell odling (TD0018-50088)
2021-06-07 - 2021-08-29
Kursplan och övrig information
Kursplan
TD0018 Experimentell odling, 15,0 Hp
Experimental horticultureÄmnen
Trädgårdsvetenskap TrädgårdsvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Redovisning – experiment | 2,0 | 0102 |
Dagbok | 2,0 | 0103 |
Rapporter –experiment | 5,0 | 0104 |
Övriga obligatoriska moment | 5,0 | 0105 |
Självreflektion | 1,0 | 0106 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för högskolestudier.Mål
Syftet med kursen är att ge studenten redskap för att angripa praktiska hortikulturella moment utifrån ett kritiskt tankesätt och en vetenskaplig metod. Kursen bygger på problemlösning och ska öva studenten i att leta litteratur om hortikulturell praktik, skapa hypoteser, testa sina hypoteser och slutligen analysera utfallet, dra slutsatser från sina försök samt formulera rekommendationer. Studenterna kan på det här sättet lära av och med varandra och tillsammans med lärarna/handledarna. Kursen fokuserar på det hortikulturella odlingshantverket och framtagningen av hortikulturella produkter, men kan också beröra konsumentpreferenser och andra värden kopplade till hortikulturella grödor. Kursens inriktning beror mycket på studenternas intressen. För att summera: Studenten ska fördjupa sig inom de praktiska aspekterna av odling genom ett kreativt, kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-Sätta upp hypoteser för att testa hortikulturella frågeställningar
-Konstruera och genomföra experiment för att testa hypoteserna
-Dra slutsatser från experimenten samt ge rekommendationer om hortikulturella metoder utifrån sina resultat
-Reflektera över processen och analysera vad som hade kunnat göras annorlunda.
Innehåll
Kursen utgår från olika hortikulturella teman där studenterna själva får identifiera frågeställningar, samla information, sätta upp hypoteser, konstruera och sköta experiment för att sedan utvärdera resultaten och dra slutsatser och formulera rekommendationer. Kursen är uppbyggd utifrån problembaserad undervisning där studenten själv och i grupp utgör den drivande kraften i kunskapsinhämtning och där läraren fungerar som en facilitator snarare än kunskapsförmedlare. Experimenten ska kunna göras inom kursens tidsperiod. Experimenten kommer i slutet av kursen redovisas genom redovisningar och inlämningar av dagbok med självreflektion samt en analys med rekommendationer. Den samlade erfarenheten från kursen ska sammanställas och kunna spridas till allmänheten. Det är dock viktigt att kursen lockar till nyfikenhet och övar studenten i hortikulturella färdigheter snarare än att leverera vetenskapliga sanningar.
Exempel på frågeställningar som skulle kunna testas är: Behöver tomater ljus för att gro? Går det att få avkastning på ingefära i växthus på 50 dagar? Hur mycket vinner en i tid på att förså i växthus jämfört med att direktså på friland? Med vilket substrat kan jag få högst avkastning av potatis på 50 dagar? Kan en föröka lammöron med bladsticklingar? När ska jag skörda rädisor för att de inte ska bli starka i smaken? Hur lång tid tar det att bilda rötter på en avläggare av forsythia? Hur påverkas buxbom av olika saltnivåer i jorden? Vad är kvalitetsskillnaden mellan gamla och nya jordgubbssorter? Måste man använda såjord för uppdrivning av sommarblommor? Hur ska jag skörda och förvara rosenskära för att de ska bli långlivade i vas? Får vattenförökade pelargonsticklingar "vattenrötter" som dör när de sätts i jord? Hur mycket näring klarar en fredskalla av? Studenterna ska jobba i grupp under hela processen och ansvarar själva för att experimenten genomförs.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd redovisning, inlämning, samt deltagande i hela processen.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
För att bäst kunna tillgodogöra sig kursens innehåll är viss praktisk erfarenhet av trädgårdsodling önskvärd.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för växtförädling