Botanik, plantskoleproduktion och ståndortskunskap
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
TD0020-10007 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för TD0020
Läsåret 2023/2024
Botanik, plantskoleproduktion och ståndortskunskap (TD0020-10266)
2023-08-28 - 2023-10-30
Kursplan och övrig information
Kursplan
TD0020 Botanik, plantskoleproduktion och ståndortskunskap, 15,0 Hp
Botany, nursery production and plant habitat knowledgeÄmnen
Trädgårdsvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Tentamen-Perenner | 1,5 | 0010 |
Tentamen-Buskar och klätterväxter | 1,5 | 0020 |
Tentamen-Träd | 1,5 | 0030 |
Ståndortskännedom, inlämningsuppgift | 3,0 | 0040 |
Plantskoleproduktion, inlämningsuppgift | 6,0 | 0050 |
Plantskoleproduktion, studiebesök | 1,5 | 0060 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 60 hp Trädgårdsvetenskap eller Biologi, varav 7,5 hp BotanikMål
Kursens syfte är att ge studenten fördjupad kunskap i botanik, särskilt om plantskoleväxter (buskar, träd och perenner) för trädgård, landskap och skog; fördjupad förståelse för växternas möjlighet till etablering, tillväxt och utveckling i relation till växtplatsen (ståndortskännedom); samt detaljerad kunskap om hållbar plantskoleproduktion i Sverige inklusive förökning, odling och hantering av växtmaterial.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Identifiera ett relevant bassortiment av plantskoleväxter och redogöra för växternas ursprung ur ett botaniskt, systematiskt och geografiskt perspektiv
- Redogöra för viktiga faktorer och processer som påverkar växter i olika miljöer.
- Analysera samband mellan växters användning, tillväxt och utveckling utifrån teorier om ståndort, härdighet, succession, konkurrens och klimatförändringar.
- Redogöra för praktiska och teoretiska aspekter för hållbar produktion av plantskoleväxter i Sverige.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll:
Kursen är en fördjupning i botanik och en specialisering inom produktion och användning av plantskoleväxter. Huvudfokus ligger på träd, buskar och perenner för svenska förhållanden med användningsområde trädgård, park, stad, landskap och skog. Växtmaterialet studeras både ur ett användnings- och produktionsperspektiv som inkluderar identifiering, ståndortstillhörighet och förökning. Genom att utgå från teorier om ståndort, evolutionär anpassning, härdighet, konkurrens och succession ska studenten kunna underbygga växtval för olika hortikulturella miljöer och syften. Ett stort fokus ligger på framtidens växtanvändning, hur växter och vegetation kommer påverkas av ett förändrat klimat och hur dessa utmaningar ska mötas. Kursen behandlar också hållbar produktion av plantskoleväxter i Sverige med teoretiska och praktiska aspekter utifrån förutsättningar och kvalitetskrav.
*Genomförande: *
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom: föreläsningar (både webbaserade och live), demonstrationer (på sal och i fält), lärarledda övningar och exkursioner samt självstudier.
Följande moment är obligatoriska:
Övningar, seminarier och examinationer
Samverkan med det omgivande samhället sker genom:
Studiebesök och gästföreläsare
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen
Godkända inlämningsuppgifter
Godkänd muntlig redovisning
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för växtförädling
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Rekommenderad litteratur
Brander PE, Nyman Eriksen E, Thejsen J (2007) Plantskolebogen. Fysiologi, formering och dyrkning. ISBN: 9788791319051
samt
Hartman and Kester’s Plant propagation (2018) Principles and practices. 9th edition (Person New International Edition. ISBN13: 9780134480893 (finns att köpa som e-book).
alternativt
Hartmann and Kester’s Plant propagation (2014) Principles and practices. 8th edition (Person New International Edition. ISBN 13: 978-1-292-02088-4 (fritt tillgänglig via internet)
Lista på övrig kurslitteratur kommer att finnas tillgängligt via Canvas.