Tre frågor till: Forskare Sara Wernersson

Senast ändrad: 28 juni 2024
forskare-sara-wernersson-vid-slu

Sara Wernersson leder forskningsprojektet “Allergisk sjukdom hos häst - Karaktärisering av immunceller för bättre behandlingsmöjligheter". Här får vi lära känna henne lite mer!

Tre frågor till Sara Wernersson; forskare, docent och i grunden biolog!

1. Har en karriär inom forskning alltid varit självklart för dig?
Nja - skulle jag säga! Jag har alltid varit intresserad av hur kroppen fungerar, men jag gick faktiskt samhäll, inriktning bild, på gymnasiet. Allt för att sedan läsa till de naturvetenskapliga kurserna ändå. När jag sedan började på universitet och första kursen blev immunologi var det så spännande att jag kände “det här är det jag vill hålla på med!”

2. Varför forska om just hästar?
Tidigare har min forskning applicerats på möss, hundar och människor. Att det nu även blir ett projekt om hästar har mycket att göra med att det sker i samarbete med bland annat hästveterinär Miia Riihimäki.

3. Vad gör du utanför ditt jobb?
På fritiden är jag intresserad av att odla egna grönsaker och laga god mat av dem - att helt enkelt få sätta händerna i jorden och bara vara.

Sara Wernersson
Universitetslektor vid institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi (AFB)

E-post: sara.wernersson@slu.se