Mistra Environmental Communication är ett fyraårigt forskningsprogram med syfte att förnya och utveckla miljökommunikation så att såväl forskning som policy och praktik genomsyras av en kvalificerad och inkluderande förståelse av miljökommunikation. Detta kommer att främja omställningen till ett mer hållbart samhälle.
Tvärvetenskaplig forskning
Programmet har en tvärvetenskaplig ansats och involverar forskare från en rad vetenskapliga discipliner såväl som praktiker från centrala samhällssektorer och organisationer. Tillsammans bygger vi vidare på befintliga tänkesätt, utvecklar nya insikter och ansatser och omvandlar dessa till nya kommunikationspraktiker.
Vårt mål är att utforma nya sätt att förstå och göra miljökommunikation i Sverige och internationellt.
– Anke Fischer, programchef år 2020-2023
Fem avgörande principer
Programmet bygger på fem principer som vi ser som nödvändiga för att utveckla miljökommunikation.
- Miljökommunikation är ett multimodalt och multilateralt fenomen och alltså inte en enkelriktad spridning av expertkunskap. Miljökommunikation utförs inte enbart av forskare och experter, utan av aktörer inom alla samhällsområden.
- Miljökommunikation kan utövas både instrumentellt, det vill säga med ett syfte (till exempel i form av informationskampanjer), och konstitutivt, det vill säga utan ett syfte (till exempel över en kopp kaffe tillsammans med vänner). Båda dessa aspekter av kommunikation bidrar till att forma samhällets diskurser och skapa handling.
- Miljökommunikation är ett område där olika diskurser konkurrerar och drabbar samman, och där hållbarhet utgör ett ständigt omtvistat begrepp.
- De många ansatser om hållbar utveckling som fokuserar på den individuella nivån, behöver kompletteras med ansatser som fokuserar på de sociala praktiker och strukturer som faktiskt orsakar hållbarhetsproblematik.
- Kunskapsproduktion och kommunikationsprocesser är inte neutrala och objektiva utan präglas av maktstrukturer och konflikter.
Fem fokusområden
Forskningen inom Mistra Environmental Communication adresserar fem fokusområden:
- Information
- Meningsskapande
- Kunskap
- Styrning
- Förändring
Vi vill forma en bredare förståelse av och för miljökommunikation – en förståelse som tar hänsyn till roller, makt och interaktioner hos och mellan olika aktörer, till exempel konstnärer, markanvändare och allmänheten.
– Eva Friman, Programchef
Dessa fem områden utgör grunden för programmets forskningsstruktur och kompletteras av tvärgående syntesprocesser som vi kallar ”think/do tanks”. Dessa think/do tanks syntetiserar, skapar mervärde, tillämpar lärdomar i specifika organisatoriska sammanhang och skalar på olika sätt den kunskap och den praktik som formas inom programmet.
Vision
Programmets vision är att Sveriges hållbarhetsarbete vid ingången av år 2030 understöds av effektiva kommunikationspraktiker. Tack vare den kritiska, förändringsorienterade och inkluderande ansats som dessa praktiker bygger på, har de fått bred samhällelig acceptans och även rönt erkännande internationellt. Detta är resultatet av en genomtänkt transdisciplinär forskningsstrategi som med programmet som nav har fått spridning regionalt, nationellt och internationellt.