Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder
Detta är en kurs i social teori, där dels grundläggande sociala teorier presenteras och diskuteras och dels studenterna tränas i att kunna använda och applicera teorierna på ett empiriskt material, det vill säga att lära sig att teoretisera. Kursen fokuserar även på sammankopplingen av teori och metod. Under kursen ska studenterna också börja arbeta på sina individuella forskningsproblem. De ska formulera ett forskningsproblem och välja vilka teorier som kan användas för att teoretisera runt både problemet och det potentiella empiriska materialet
Kursen ger studenterna en grundläggande förståelse för teoretiska och metodologiska kontexter och för vilka perspektiv olika teorier, begrepp och metoder bidrar med till datainsamling och analys. Kursens huvudsakliga fokus ligger på kvalitativa metoder, men den teoretiska kontexten för kvantitativa metoder presenteras också. Kursen presenterar de teoretiska grunderna för social analys, samspelet mellan struktur och handling, hermeneutik, fenomenologi, genusanalys, marxistisk social teori och social rättvisa.
Kursen består av föreläsningar samt individuella och gruppövningar, som diskuteras under seminarier.
Information från kursledaren
Welcome to the course 'The Process of Research I: Theories and Methods
Dear all The course ’the Process of Research: Theories and methods I’ starts on Tuesday 1 September at 10.30-12.00. This session consists of an introduction. The first lecture is held the same day, 13.15- 15.00. Both these sessions will be held at SLU. The venue will be announced later. All lectures thereafter, except for the last one on 28 September, will be held on Zoom. A Zoom link used for all lectures and seminars will be uploaded on the course home on the student platform Canvas well in advance. The last lecture on 28 September will be held at SLU. Lectures will be held on Mondays and Tuesdays 10.15-12.00, and, at times 13.15 – 15.00. Discussion seminars will be held 10.15-12.00 and 13.15-15.00 on Thursdays. The class will be divided into discussion groups that either participate in the morning or the afternoon seminars. The discussion seminars on Thursday 10 September and 24 September will be held at SLU, to be able to get to know each other better and facilitate in-depth discussions. The only literature you are obliged to obtain is the course book by David Inglis, ‘An Invitation to Social Theory’. You find the schedule, the reading instructions, the information about the course literature, as well as information on discussion papers, discussion seminars and the exam in the document called ‘Reading Schedule, Theories and Methods’, uploaded on the student homepage. The grading criteria are also uploaded here. Please note that some literature might be added to the list and some may be changed or omitted. If you have any questions do not hesitate to write to us. Welcome! Örjan Bartholdson (orjan.bartholdson@slu.se) Kjell Hansen (kjell.hansen@slu.se)
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LU0085-10228 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LU0085
Läsåret 2024/2025
Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder (LU0085-10167)
2024-09-02 - 2024-10-01
Läsåret 2023/2024
Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder (LU0085-10395)
2023-08-28 - 2023-09-27
Läsåret 2022/2023
Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder (LU0085-10103)
2022-08-29 - 2022-09-28
Läsåret 2021/2022
Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder (LU0085-10254)
2021-08-30 - 2021-09-29
Läsåret 2019/2020
Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder (LU0085-10073)
2019-09-02 - 2019-10-01
Läsåret 2018/2019
Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder (LU0085-10157)
2018-09-03 - 2018-10-07
Läsåret 2017/2018
Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder (LU0085-10049)
2017-08-28 - 2017-10-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
LU0085 Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder, 7,5 Hp
The Context and Process of Research I: Theories and MethodsÄmnen
Miljövetenskap LandsbygdsutvecklingUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0201 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Motsvarande 120 hp, varav 90 hp i något ämne inom naturvetenskap, samhälls- eller humanvetenskap.Kunskaper motsvarande Engelska B/6 från gymnasieskolan.
Mål
Målet med denna kurs är att utrusta studenterna med en grundläggande vetenskaplig förståelse för samhällsvetenskaplig teori och dess koppling till forskningsprocessen, vilket ska göra det möjligt för studenterna att undersöka olika aspekter av landsbygdsutveckling och miljökommunikation, samt samhällsvetenskap generellt.
Efter avklarad kurs skall studenterna besitta följande förmågor:
kunna beskriva de huvudsakliga teoretiska skolorna inom samhällsvetenskap och hur de är kopplade till metodologiska aspekter och olika forskningsmetoder
formulera forskningsproblem och syften som är relevanta för studiet av landsbygdsutveckling och miljökommunikation samt samhällsvetenskap generellt.
identifiera relevanta metodologiska aspekter i relation till specifika forskningsproblem
uttrycka i skriftlig eller muntlig form grundläggande kunskap och dilemman om metodologiska aspekter och skilda forskningsmetoder, både kvalitativa och kvantitativa. Denna kunskap ska täcka teoretiska och metodologiska förutsättningar och perspektiv inom följande områden: etnografiska metoder, som deltagande observation och olika former av intervjuer, aktionsforskning, statistiska metoders kontext och bakgrund samt analyser av källor och diskurser
urskilja olika nivåer och former av vetenskaplig analys och kunna redogöra deras epistemologiska förutsättningar
värdera och diskutera vetenskapens roll och etiska dilemman i relation till studiet av rurala kontexter och miljökommunikation samt samhällsvetenskap generellt.
Innehåll
Kursen består av föreläsningar samt individuella och gruppövningar, som diskuteras under seminarier.
Kursen fokuserar på sammankopplingen av teori och metod. Dessutom erbjuder kursen studenterna en generell introduktion till de huvudsakliga teoretiska ramverken till samhällsvetenskap och till kvalitativ och kvantitativ forskningsmetodik. Under kursen ska studenterna också börja arbeta på sina individuella forskningsproblem. De ska formulera ett forskningsproblem och välja lämpliga metoder, i relation till problemet. Kursen ger studenten en grundläggande förståelse för teoretiska och metodologiska kontexter och för vilka perspektiv olika metoder bidrar med till datainsamling och analys. Kursens huvudsakliga fokus ligger på kvalitativa metoder, men den teoretiska kontexten för kvantitativa metoder presenteras också. Kursen presenterar de teoretiska kontexterna för etnografisk metod, aktionsforskning, skapandet av enkäter, grundläggande statistisk metod, kritisk diskursanalys och intervjutekniker.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Seminarier, övningar, skriftlig textkritik, obligatoriskt reflektionspapper, skriftlig examination.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Grading criteria for the course 'The Context and Process of Research I: Theories and Methods' of the Master's Programme; Rural Development and Natural Resource Management.
Course code LU0085.
The gradings of exams are based on the following criteria. Note that the final grade is based on the contexture of the totality of the text.
5
Be able to analyze and critically discuss the main content, arguments, concepts and assumptions of the scientific study of social organization, practices and construction of meaning
Be able to analyze, evaluate and critically discuss - using philosophy of science - the role of science related to social organization, practices and construction of meaning
Be able to account for and critically discuss the historic and political context of the major traditions of philosophy of science.
Be able to analyze and critically discuss the interconnection between theory, methodology and specific methods
Be able to critically account for a basic process of social theorizing in relation to a specific research project
Be able to demonstrate excellent understanding of the literature of the course.
Submit a home exam within the specified deadline
Submit individual discussion paper
Submit weekly group discussion papers
Participate actively in weekly discussion seminars
4
Be able to present a basic analysis of the main content, arguments, concepts and assumptions of the scientific study of social organization, practices and construction of meaning
Be able to present a basic analysis and critically discuss - using philosophy of science - the role of science related to rural development, natural resource management and environmental communication.
Be able to account for and critically discuss the historic and political context of the major traditions of philosophy of science.
Be able to critically discuss the interconnection between theory, methodology and specific methods
Be able to account for a basic process of social theorizing in relation to a specific research project
Be able to demonstrate substantial understanding of the literature of the course.
Submit a home exam within the specified deadline
Submit individual discussion paper
Submit weekly group discussion papers
Participate actively in weekly discussion seminars
3
Be able to describe the main content, arguments, concepts and assumptions of the scientific study of social organization, practices and construction of meaning
Be able to explain - using philosophy of science - the role of science related to social organization, practices and construction of meaning
Be able to give a basic account of the historic and political context of the major traditions of philosophy of science.
Be able to understand how social theorizing is conducted on a basic level
Be able to demonstrate adequate understanding of the literature of the course
Submit individual discussion paper
Submit weekly group discussion papers
Participate actively in weekly discussion seminars
Insufficient (U)
Litteraturlista
- Literature Kommentar: Please note that the literature list is found in the end of the Reading Schedule, located in the folder 'Time Table' (Schema).
- Literature list [Literature list] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LU0085/10228.2021/Literature_The_process_of_research_1.pdf)